Veroordeeld na overlijden

JF1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Veroordeeld na overlijden

#1 , 16 jan 2017 20:12

Mijn vader is veroordeeld tot een paar 1000 euro schadevergoeding door het vredegerecht na een huurconflict. Nu is hij een paar weken voor de uitspraak van dat vonnis overleden... Mijn vraag is dus: wat is de impact van dat overlijden op dat vonnis? Kan men nog wel na een overlijden veroordeeld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 jan 2017 20:14

Dat is een schuld die in de nalatenschap komt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JF1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2017 20:58

Alvast bedankt voor het antwoord. Deze topic zou feitelijk onder het erfrecht subforum moeten gestart zijn zie ik trouwens nu... excuses.

Nog even een follow-up vraag: gezien de situatie zou ik het graag "safe" spelen en dus eventueel voor een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving opteren.
Ik heb daar een onderhoud gehad met een notaris uit de buurt maar die deed bijzonder vaag over hoeveel die ganse procedure ongeveer zou kosten, zelfs toen ik er expliciet naar vroeg. Het enige wat ze wou meegeven is dat er €250 moet neergeteld worden bij de rechtbank bij aanvang maar wanneer ik het over eventuele extra kosten had dan zei ze dat die "nog enorm kunnen oplopen". Is er iemand die enig idee heeft wat zo een ganse procedure doorlopen min of meer kost? Indien dit alles meer dan €5000 zou bedragen dan is het gezien het potentieel te erven bedrag sowieso al niet meteen de moeite om ermee te starten.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 16 jan 2017 22:24

Huurachterstand suggereert dat er niet veel (of zelfs niets) meer is. Schat dat samen met eventuele broers en zussen in en verwerp desgevallend direct onvoorwaardelijk. Is veel goedkoper; notaris werkt niet voor niets. Dan wel geen daden van erfenisaanvaarding stellen.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 16 jan 2017 22:49

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... B331eJT5gw

http://www.juridat.be/eerste_aanleg/ant ... igheid.pdf

Let wel geen daden van aanvaarding doen. Dus niet de auto meenemen of appartement leegmaken.
Wel begrafenis en ziekenhuiskosten zijn betaalbaar door de kinderen =/= aanvaarden van de erfenis.
Ofwel via notaris (betalend) ofwel allemaal samen naar griffie rechtbank eerste aanleg arrondissement van overlijden.

JF1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2017 06:17

Inderdaad, dat vermijden van daden die aanvaarding zou suggereren is iets wat ik (ben enig kind) sinds het overlijden in ieder geval met veel omzichtigheid probeer te doen.
Huurachterstand suggereert dat er niet veel (of zelfs niets) meer is. Schat dat samen met eventuele broers en zussen in en verwerp desgevallend direct onvoorwaardelijk. Is veel goedkoper; notaris werkt niet voor niets. Dan wel geen daden van erfenisaanvaarding stellen.
De notaris probeerde mij ook die richting uit te duwen maar die huurachterstand (die niet echt veel moeite deed om naar het ganse verhaal te luisteren vond ik maarkom) is in deze eerder een gevolg van een conflict met een vorige huisbaas waarbij mijn vader eenzijdig zijn huurcontract had opgezocht en de woning niet in ordentelijke staat had achtergelaten (dus daar komt een veroordeling van huurschade bovenop). Anderzijds had mijn vader wel geen huurachterstand bij zijn laatste woonst voor overlijden.
Ik vermoedde inderdaad ook wel dat zo een notaris kan doorrekenen maar is er iemand die daar toevallig min of meer een richtcijfer op zou kunnen plakken? Geen zuiver juridische vraag maar het is wel iets dat doorweegt in mijn beslissing.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 17 jan 2017 12:45

Andere notaris raadplegen!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JF1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2017 17:53

Ik zat het ook al te denken... alleen, hoeveel tijd heeft men maximaal na vaststellen van overlijden vooraleer de termijn dat je die aanvaarding onder voorrecht van boedelscheiding kan instellen verstrijkt? Na wat opzoekingswerk op het internet is met dat nog altijd niet volledig duidelijk...


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”