Juist een huis gekocht en wat bij overlijden?

Djeejee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Juist een huis gekocht en wat bij overlijden?

#1 , 12 jan 2017 21:28

Goedeavond,

Mijn partner en ik hebben onlangs een compromis getekend voor een huisje.

Nu is de situatie als volgt:

Ikzelf heb 10 jaar geleden alleen een appartement gekocht op afbetaling, sinds 7 jaar woont mijn partner hier mee in (feitelijk samenwonend), sinds een half jaar zijn we wettelijk samenwonend en we hebben een kindje van 2,5jaar.

Op het appartement (wat zogezegd enkel van mij is) nemen we een overbruggingskrediet om het nieuwe huis te financieren. Het appartement staat momenteel te koop.

De ondertekening van de akte voor het huis bij de notaris is voorzien eind maart.

Nu stel ik me de volgende vraag:

Stel dat ik kom te overlijden vóór de akte, van het nieuwe huis, ondertekend is.
Kan de aankoop van deze woonst gewoon verder gaan?
Kan mijn partner verder gebruik maken van het overbruggingskrediet en het appartement verkopen zoals gepland?

Er is ook een schuldsaldoverzekering op het appartement, wat gebeurt hiermee als ik kom te overlijden?

Ik stel me deze vragen omdat ik al een geruime tijd, wegens omstandigheden, geen contact meer heb met mijn moeder en wil vermijden dat bij mijn overlijden het appartement en dergelijke naar mijn moeder zou gaan en mijn partner in de problemen komt voor de aankoop van het nieuwe huis.

De nieuwe woonst kopen we samen met elks een schuldsaldoverzekering van 100%, dus vanaf wanneer de akte verleden is, is er geen probleem meer veronderstel ik?
Het is de periode nu, tot aan het verlijden van de akte, die voor problemen kan zorgen bij mijn overlijden denk ik?

Als iemand me hier iets meer over kan vertellen of tips heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 jan 2017 11:40

Vraag bij de verzekering of die SSV ook de periode voor de akte-verlijding dekt.
Verder eheeft uw moeder niets meer van u te erven. Uw partner heeft, buiten eventueel haar deel in eigendom, steeds het vruchtgebruik. De blote eigendom gaat naar uw kind. Uw partner kan dus steeds blijven wonen in dat huis.
Of zij dat huis alleen kan kopen, hangt waarschijnlijk mee af van de andere bepalingen zoals : kan zij de lening afbetalen - want u verkoopt uw appartement.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”