Succesierechten op woning partner

designo
Topic Starter
Berichten: 3

Succesierechten op woning partner

#1 , 12 jan 2017 18:17

Wij zijn meer dan 10 jaar gehuwd. De woning is eigendom van mijn echtgenoot. Mijn woning is verkocht en er is n notariële akte opgesteld dat ik het totale bedrag v mijn woning in een voorafname uit de gemeenschap mag nemen. De notaris beweerde ook dat mijn echtgenoot zijn woning niet kan verkopen zonder dat het ingebrachte bedrag terugbetaald word.Mijn vraag :
1. bij overlijden v mijn echtgenoot dien ik dan succesierechten te betalen op het vruchtgebruik v zijn woning en indien ja hoeveel %.
2. Indien het gemeenschappelijk vermogen ontoereikend is kan er dan bij de verkoop v zijn woning rekening mee gehouden worden dat er n schuld naar mij toe openstaat?
Alvast dank v uw antwooord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jan 2017 18:59

1. U bekomt het vruchtgebruik gratis, dwz. geen successierechten te betalen.
2. Zijn woning behoort evenmin tot de gemeenschap , maar een eventueel tekort kan u slechts voor de helft verhalen op zijn persoonlijke bezittingen. De andere helft moet u zelf dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

designo
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 jan 2017 19:30

Dank voor uw antwoord, nog een vraagje. Indien na overlijden de woning verkocht word dien zijn kinderen dan het vruchtgebruik af te kopen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 jan 2017 11:35

Bij verkoop ontvangt de vruchtgebruiker de tegenwaarde van dat vruchtgebruik, afhankelijk van diens leeftijd. De langstlevende echtgenoot kan, als vruchtgebruiker, zich verzetten tegen en verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

designo
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 jan 2017 20:52

Dien ik dan dan bij verkoop woning op het bedrag van het omgezette vruchtgebruik ook geen successierechten te betalen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 17 jan 2017 21:02

Dien ik dan dan bij verkoop woning op het bedrag van het omgezette vruchtgebruik ook geen successierechten te betalen?
Neen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”