erfrecht gescheiden feitelijk samenwonende met minderjarig kind

Risapet
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

erfrecht gescheiden feitelijk samenwonende met minderjarig kind

#1 , 12 jan 2017 15:08

Ik heb een vraag ivm erfrecht en ouderschap

Kan de moeder erven van haar voormalige vriend. (feitelijk samenwonenden geweest)
Gezinssituatie:
Partners zijn uit elkaar.
Er zijn 2 kinderen
Jongste kind is nog minderjarig (15j)
Ouder die het hoederecht had over de kinderen is overleden.
Overlevende ouder had geen bezoekrecht meer.
Ouders reeds 8 jaar uit elkaar.

Vraag 1: moet het jongste kind naar de overblijvende ouder ook al was er geen contact meer? Kind wil niet naar overblijvende ouder.
Vraag 2: Overlevende ouder claimt recht op erfenis van minderjarig kind.

Kan er iets gedaan worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 12 jan 2017 15:41

Beetje chaotische vraagstelling - is dit wat je bedoelt ?

Koppel - feitelijk samenwonend, niet getrouwd - heeft twee kinderen.
Ze gaan 8 jaar geleden uit elkaar, papa heeft hoederecht, de mama heeft zelfs geen bezoeksrecht.
Papa sterft.
1. Moet het jongste kind (15) naar de mama ?
2. Heeft de mama recht op erfenis ? (deel van minderjarig kind?)

Volgens mij:
1. Niet per se, denk ik. Vermoedelijk zal een jeugdrechter zich hier moeten over uitspreken. Hierin kan de reden waarom de mama in het verleden geen bezoeksrecht had meespelen, ook de 15jarige kan gehoord worden.
2. Er is geen enkele band tussen de mama en de papa, dus geen erfenis. Enige wat kan is dat de mama, ALS ze voogdij over het jongste kind krijgt, dit deel van de erfenis kan beheren, maar blijft eigendom van het kind.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 12 jan 2017 15:43

1) Heeft deze persoon nog steeds het ouderlijk gezag? Bezoekrecht staat hier los van.
Als dit het geval is, zal het jongste kind naar die persoon moeten.
Als deze dit niet wilt, kan hij/zij misschien contact leggen met een advocaat (minderjarigen hebben recht op een pro-deo, gratis), die dan met een vrederechter kan gaan spreken.

Als deze persoon uit het ouderlijk gezag is gezet, zal het sowieso via de vrederechter moeten lopen.
Deze zal dan een voogd aanstellen, die gedurende nog minstens 3 jaar als 'ouder' mag optreden.

2) Deze heeft dit niet.
Als feitelijk samenwonende ben je niets van elkaar voor de wet, dus heb je ook geen recht op de erfenis.
Wel is het zo dat de langstlevende ouder recht heeft op beheer van het gedeelte van de erfenis van de minderjarige kinderen.
Deze kan dus inderdaad de toegang opeisen, maar mag dit enkel gebruiken in functie van het kind.

Als het kind niet akkoord gaat, kan het kind bij de procureur des konings een beheerder aanvragen die dan de erfenis zal beheren.
Meestal zal dit een advocaat zijn.

Als het kind meerderjarig is, zou de langstlevende ouder geen toegang meer mogen hebben tot de erfenis.
Het kind kan dan ook een rechtszaak aanspannen als blijkt dat de ouders de erfenis niet gebruikt heeft waarvoor het dient.


Dit alles ervan uitgaand dat er geen testament opgemaakt is, dit valt allemaal in een testament te gieten namelijk (nu is het te laat hiervoor natuurlijk).

Paar bronnen die ik aangewend heb voor deze informatie:
http://www.houvast.be/tekst312_1.shtml
http://www.advision-legal.be/nieuws/ges ... -u-komt-te
http://www.taxworld.be/taxworld/overlij ... gType=2067

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 12 jan 2017 18:35

Hoederecht - bezoekrecht toeziende voogd enz zijn begrippen die door de wet van 13 april 1995 zijn afgeschaft.
Sedertdien spreekt men van gezagsco-ouderschap en verblijfsco-ouderschap.
Er moet een vonnis zij waarin de nog levende ouder uit de ouderlijke macht ontzet is geworden (gebeurd nog zelden) - wel kunnen er zware beperkingen zijn.

Dus inderdaad eerst nagaan of er een vonnis is.

De minderjarige vanaf 12 jaar kan vragen gehoord te worden vanaf 14 jaar is dat zo wie zo een recht. Ook krijgt de minderjarige zo wie zo een eigen advocaat toegewezen.

Wat erfrecht betreft ... zie @blaaspraat ...tussen feitelijk samenwonenden is er geen erfrecht.
Kinderen erven van hun ouders. Wat de gezinswoning betreft daar kan een vruchtgebruik op rusten.
De ouder heeft enkel het beheer over de goederen van de minderjarigen

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... erechtbank

Risapet
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2017 23:28

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb een duidelijk antwoord gekregen op mijn vragen.
Het is een nogal delicate zaak.
Ik denk niet dat de moeder uit het ouderlijk macht werd gezet maar er waren ernstige onregelmatigheden. Er wordt niet zonder reden beslist om bezoekrecht te weigeren.
De zaak wordt inderdaad door de jeugdrechter beslecht. Er is momenteel een advocaat aangesteld die voor de dochter zal pleiten.

Er was enige onduidelijkheid over de erfenis. Blijkbaar denkt de moeder vrij te kunnen beschikken over een gedeelte van de erfenis maar als ik het goed begrijp dan is dit enkel in functie van het kind.
Een hele opluchting!

Een bijkomende vraag.
Het meisje gaf bij verhoor te kennen niet bij de moeder te willen wonen. Zal de rechter daar rekening mee houden?
Wie mag dan voor het kind zorgen? Kan het kind zelf iemand aanwijzen?
Kijkt de jeugdrechter ook hoe de opvoeding van de dochters uit een vorig huwelijk verliep? (vb. plaatsing bij pleeggezin)
Kan een familielid vragen om gehoord te worden?

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 12 jan 2017 23:46

Er zal vermoedelijk een sociaal onderzoek gebeuren dit bij alle partijen. Belangen kind staan vooraan en primeren.
Ik ken nogal wat jeugdmagistraten en dat is toch de basislijn.
een door de sociale dienst van de jeugdpolitie
tweede door de comité bijzondere jeugdzorg of sociale dienst gerechtelijke jeugdzorg ...weet het niet juist meer. De hulpdiensten vallen nu allemaal onder welzijnswerk en niet meer onder justitie.
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzijn/jeugdhulp/
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet.

Je kan vermoedelijk zeer laagdrempelig terecht bij sociale dienst jeugdpolitie. Die kunnen ook al van alles opzoeken zodat je gerichter kan werken.

Risapet
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2017 23:51

Hartelijk dank voor de heldere en snelle antwoorden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”