Uitbetalen levensverzekering

wiewatwaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitbetalen levensverzekering

#1 , 09 jan 2017 14:35

Hallo, ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen. Ik ben zelf woonachtig in Nederland, maar deze zaak speelt zich af in België wegens fam die daar woont. Ik ben zelf niet bekend met de belgische regelgeving (niemand van de begunstigde) en ik heb het idee dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Het gaat om het volgende:

Mijn oma is begin augustus 2016 overleden. Via de bank heeft zij een levensverzekering afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij. Zij heeft zelf een behoorlijk bedrag in deze verzekering ingelegd. De levensverzekering moet uitkeren na overlijden en daar zijn een aantal begunstigde voor genoemd.

Nu is het zo dat wij al vanaf augustus tot op heden van het kastje naar de muur gestuurd worden om de bank zover te krijgen dat zij overgaan tot uitbetaling.

Wij hebben vrijwel direct de bank geïnformeerd over het overlijden van mijn oma. Hier hebben wij ook onze contactgegevens achtergelaten. Ook de notaris heeft contact gezocht met de bank om hen van het overlijden in kennis te stellen.

Nu is het zo dat diegene die dit dossier behandeld bij de bank continu vervangen werd door iemand anders, dan was iemand met zwangerschapsverlof, dan was iemand weer ziek, dan had iemand weer een nieuwe baan.. elke keer was er wel wat aan de hand (er werd zelfs een verkeerd nummer ingesproken op een telefonisch bandje, ik kwam elke keer bij een normale burger uit die ook helemaal gek werd van klanten van die bank die het ingesproken nummer op het bandje belde). Ook was steeds het dossier kwijt waardoor wij elke keer weer nieuwe papieren moesten inleveren. Ook vertelde iedereen een ander verhaal over wat er van ons verwacht werd en sleepte het dossier maar door. Contact was er nauwelijks te krijgen. Er zijn mailtjes gestuurd waar ze, stom genoeg, mij in de cc zetten waar dingen over ons geschreven werden als nabestaande waar ik door van mn stoel viel. Het was ronduit onbeschoft. Na dreigen met juridische stappen en advocaten werden wij eindelijk uitgenodigd bij de bank. Ze zouden alles in orde maken en we hoefde niet meer terug te komen.. Je raadt het al, niks bleek minder waar! Weer moesten wij allerlei documenten inleveren en het duurt nu alweer weken.

Nu is het zo dat wij van mening zijn dat het niet onze fout is dat alles zo lang getrokken wordt en wij vinden dat wij recht hebben op een half jaar extra rente, lig tot de uitbetaling plaats vind. Zij houden immers het geld al zo lang vast. Wat moeten wij doen om dit voor elkaar te krijgen? Is het raadzaam om juridisch advies in te winnen of kunnen wij dit ook regelen met het schrijven van een brief? en als een brief voldoende is, is er dan ergens een voorbeeld te vinden?

Ook krijgen wij geen overzicht wie wat krijgt, er zijn namelijk meerdere begunstigde. Hoe werkt dat in België? is dit normaal?

De notaris zegt dat deze verzekering buiten de nalatenschap om gaat en dat hij hierin voor ons niks kan betekenen. Hij kijkt alleen naar de rest en maakt voor ons de belastingaangifte van het complete plaatsje.

Ik hoop dat iemand ons van advies kan voorzien!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 10 jan 2017 22:34

U kan zich al best rechtstreeks wenden tot de verzekeringsmaatschappij in plaats van het lokale kantoor. Dan schakelt u een tussenstap in communicatie uit. elke verzekeringsmaatschappij heeft een ombudsdienst. U kan best een klacht indienen met een volledig relaas van de feiten met data erbij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”