samenloop aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving en wet kleine nalatenschappen

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

samenloop aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving en wet kleine nalatenschappen

#1 , 05 jan 2017 12:19

Hallo!, graag zou ik volgende vraag voorleggen:
2 kinderen, ouders overleden. Nalatenschap LLE dient nu V&V.
1 kind woont nog in de ouderlijke woning en heeft de LLE lange tijd thuis verzorgd, tot aan zijn overlijden. Dat kind zou het ouderlijk huis willen overnemen op grond van de Wet op de Kleine Nalatenschappen (wordt voldaan aan de voorwaarden hiervoor).
De LLE ouder had echter nog een schuld aan de zoon die bij hem woonde en hem verzorgde. Die zoon vraagt nu de vereffening van de schuld bij de V&V van de nalatenschap. (Dus er zijn geen andere' schuldeisers' betrokken, alleen de éne zoon heeft een schuld op de nalatenschap. Andere zoon betwist de schuld. Er bestaat een schriftelijke schuldbekentenis, waarvan de 'waarachtigheid van de schuld' aantoonbaar is).
De andere zoon betwist dus de schuld en heeft de nalatenschap aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Mocht het tot een rechtszaak komen, dan stel ik mij de vraag wat er voorrang heeft in geval van de samenloop: Wet op Kleine Nalatenschappen, en dus overname van de woning door de zoon, of de beneficiaire aanvaarding, met openbare verkoop van de woning?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2017 12:48

Sorry dat ik nog eens met mijn vraag aanklop... Kan niemand mij op weg helpen naar een mogelijk antwoord? Alvast thx voor een eventuele poging of enig 'licht in de duisternis'!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”