woonstvergoeding

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

woonstvergoeding

#1 , 03 jan 2017 14:45

Onze moeder (LLE) is een aantal jaren geleden overleden en we gaan nu naar een gerechtelijke V&V. Ik woon nog in de ouderlijke woning, die ik wens over te nemen.
Mijn broer eist nu een woonstvergoeding, minstens vanaf het overlijden van moeder. Ik heb daar uiteraard geen probleem mee om hem te betalen in verhouding van zijn aandeel (1/3) in de nalatenschap.
Waar ik me wel een vraag over stel is het volgende: mijn broer bezet garages in de tuin van de ouderlijke woning. Er is plaats voor ruim 7 auto's. Hij gebruikt die ruimtes voor het stallen van enkele old timers en ook auto's die hij niet meer gebruikt, maar blijkbaar toch niet wenst 'weg te doen'.
Is het dan niet logisch dat hij mij een 'bezettingsvergoeding' zou betalen voor het gebruik van die stallingsplaats voor zijn auto's en garage/knutselruimte in verhouding tot mijn aandeel (2/3) in de nalatenschap?
Indien ja, welke waarde zou daar dan voor mogen genomen worden? (In de gemeente zijn de goedkoopste huurprijzen voor een garage een 50 euro/maand).
Alvast hartelijke dank voor mogelijke informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 jan 2017 15:10

Wat mij betreft volg ik je redenering : Jij betaalt een 1/3e huur aan je broer en je broer een 2/3e huur van staanplaatsen (stel 30€/maand - goedkoper dus dan een garage - kijk eens in de buurt wat staanplaatsen gaan) Voorts kan je alle eigenaarskosten voor 1/3e doorschuiven naar je broer (onroerende voorheffing, ...)

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2017 17:19

Thx Sirkii dat je ook mijn mening deelt. Mijn broer is echter niet bereid iets te betalen voor het gebruik van de garages... Het betalen van een woonstvergoeding is 'juridisch' evident... Maar het betalen voor het gebruik van de garages voor het stallen van 7 auto's... Heb ik 'juridisch' een been om op te staan??

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 03 jan 2017 21:09

Uiteraard, ook een garage is een onroerend eigendom en kan worden verhuurt.
Indien u eigenaar was en verhuurt aan marktprijs was dat al een € 490 geweest per maand in onze buurt.
Kosten - zoals @Sirkli al aangeeft eventueel ook aansluiting op elektriciteit - de uwe kan u als 'mede-verhuurder' ook vragen.
Wie betaald de verzekering voor het pand en de garages?

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2017 02:12

Mijn broer betaalt de brandverzekering van de garage's. Betreft eigenlijk voornamelijk de 'inboedel' van de garage's, dus zijn auto's en materiaal dat er staat...
De verzekering van de woning wordt nog door de nalatenschap betaald, tot de V&V geregeld is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”