Begrafeniskosten bij verwerpen nalatenschap

Erfenis.vraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Begrafeniskosten bij verwerpen nalatenschap

#1 , 30 dec 2016 16:48

Beste,

Graag had ik jullie tips of advies betreffende de situatie waar m'n echtgenote zich in bevindt.

Het betreft het overlijden van haar biologische vader waar ze al 20 jaar geen contact meer had.
De overledenen was hertrouwd (onbekend wanneer) en zijn echtgenote leeft nog.

Nu zijn alle 4 de kinderen van de overledene pas weken na de begrafenis door een notaris op de hoogte gebracht van het overlijden.
De begrafenis was volledig geregeld door de echtgenote. Zonder enige inspraak door de wettelijke kinderen.

Er zijn geen onroerende goederen
Een personenwagen werd in 2005 al per testament geschonken aan de echtgenote
Er was enkel een gezamenlijke zichtrekening waar op het moment van het overlijden +- 2500€ op beschikbaar was.

Voor de erfenis op zich doen de 4 wettelijke kinderen 100% afstand van (verwerping).

Nu bestaat er onenigheid over de begrafeniskosten en bijkomende ziektekosten, wie deze betaalt.

De begrafenis op zich was om en bij de 8000€. Waarbij de wettelijke kinderen geen inspraak gehad hebben in de budgetplanning of type.

Kan mijn echtgenote en haar broer en zussen toch de kosten deels moeten vergoeden ?

Alvast bedankt voor alle info of advies die jullie ons kunnen geven.

Prettige feesten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 dec 2016 17:06

eerste opmerking : ik begrijp niet dat men , met zo'n 2500 € op de rekening, een begrafenis regelt van 8.000 €. Een begrafenis wordt eigenlijk betaald met gelden die in de nalatenschap zitten. Is dit wel normaal, of zijn er de laatste dagen voor het overlijden gelden afgehaald zodat er geen geld meer 'beschikbaar' is? Laat dat toch eens nazien.
Nu, indien jullie niet gehoord zijn ivm. de begrafenis , is zijn echtgenote in sé verplicht voor de betaling in te staan. Als de kinderen de erfenis weigeren, is dit nochtans geen alibi om niet te moeten meebetalen voor de begrafenis. In uw voordeel pleit dan weer dat jullie geen in spraak hadden en dat er al zo lang geen contact meer was.
Om iemand op kosten van het OCMW te laten begraven, moet men dat aanvragen voor de begrafenis. Dat wordt slechts toegestaan als zowel de overledene als de erfgenamen , ook de echtgenoot/ote, insolvabel zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#3 , 30 dec 2016 18:29

detail ter correctie: gaat het om de biologische vader van je echtgenote of de wettelijke vader van je echtgenote? Want de biologische vader is niet persé de wettelijke vader en dan komt je echtgenote zelfs niet ter sprake in dit erfenisverhaal.Ik neem aan dat het dus gaat over de biologische én wettelijke vader van je echtgenote.

Reclame

Erfenis.vraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2016 09:54

Bedankt voor de reacties, het is de wettelijke & biologische vader.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”