aangifte nalatenschap

Marleen2016
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 28 dec 2016 07:31

Goedemorgen ,

Mijn vader is vorige maand overleden , nu moet ik de aanvraag van het nalatenschap invullen.
Hierover heb ik een paar vraagjes .

Mijn ouders zijn getrouwd zonder contract , dus heeft mijn moeder het vruchtgebruik volgens het wettelijk stelsel.
Alle kinderen gaan ermee akkoord dat het spaargeld gewoon op moeders rekening blijft staan . We moeten er allemaal een document van de bank voor tekenen , moet ik dit document mee sturen met de aanvraag ? En moet ik dit ergens invullen in de aanvraag?

De dag dat ik het overlijden ben gaan aangeven op de bank hebben ze zoals het hoort de spaarrekening geblokkeerd , en hebben ze er 75€ dossierkosten voor het nalatenschap vanaf getrokken.
Ik weet dat ik de begrafeniskosten op het passief van vaders persoonlijke schulden mag invullen , maar kan ik dat met die dossierkosten ook ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2016 10:41

De experts van dit forum zullen ongetwijfeld juiste antwoorden geven op je vragen, maar alvast dit: het geld op je moeders rekening laten staan is geen goed idee omdat jullie daardoor 2x successierechten zullen betalen (nu en als je moeder overlijdt nog een keer). Het beste is om het geld van de naakte eigenaars op een geblokkeerde rekening te plaatsen waarvan je moeder, die als langst levende echtgenoot het vruchtgebruik heeft, de intrest krijgt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 dec 2016 12:13

Die dossierkosten mag je niet inbrengen omdat dit kosten zijn van de erfgenamen. Buiten de begrafeniskosten kan je nog een forfait kiezen voor andere kosten en schulden, ook als je ze niet hebt.
Zelfs als de kinderen akkoord gaan dat de gelden bij moeder blijven, noteert de registratie de wettelijke gang van zaken : blote eigendom voor de kinderen, vruchtgebruik voor moeder. De successierechten worden als dusdanig ook aangerekend. Indien dit om een relatief klein bedrag gaat, kan men het overwegen. Zeker bij grotere sommen is de opmerking van Ivy te volgen : gelden blokkeren op naam van elk kind-erfgenaam, met moeder als vruchtgebruiker. Zij krijgt dan de intresten zolang ze leeft. Misschien kan er aan gedacht worden, gezien de lage intresten momenteel, om het vruchtgebruik af te kopen zodat de kinderen toch over dat geld kunnen beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Marleen2016
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2016 07:22

Bedankt , voor jullie snelle reacties .

We zijn mijn 4 kinderen en alle 4 van mening dat we zowiezo geen recht hebben op het geld zolang ons moeder leeft ,ze heeft er tenslotte zelf ook enorm hard voor moeten werken , dat was hun appeltje voor de dorst als ze zouden ziek worden ofzo , dus dat blijft zoals het is.

Wel nog even over dat forfait , ook als er geen andere schulden zijn , kunnen we dat vakje aankruisen van forfait ten belope van 1500€ en de begrafeniskosten in werkelijk passief invullen ?
En als de begrafeniskosten niet aan 6000€ komt kruis ik dan beter het forfait van begrafeniskosten , ten belope van 6000€ aan ipv het werkelijk passief te bewijzen?
Laatst gewijzigd door Marleen2016 op 30 dec 2016 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 30 dec 2016 12:08

Je kiest die formule die u het 'voordeligst ' uitkomt. Forfait als u die bedragen niet haalt, werkelijk bedrag als u er boven zit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”