Betalen voor testament

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

Re: Betalen voor testament

#16 , 29 dec 2016 20:16

Broers hebben opstelling testament geregeld, ik niets mee te maken !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 29 dec 2016 20:43

Ze kunnen het "geregeld" hebben maar zijn geen erflaters.
Het is en blijft het testament van de overledene.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#18 , 29 dec 2016 20:49

Dus ik moét betalen ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 29 dec 2016 20:50

Ja als mede-erfgenaam. Je kan wel de erfenis verwerpen, dan moet u niets mee betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 dec 2016 21:39

Die 440 euro is zeker niet de kost voor het testament van 2010. Dat is allang vereffend. Normaal moet de cliënt op de dag van de akte betalen (desnoods cash).

Die som kan wel slaan op:
- de kosten voor het proces-verbaal van neerlegging eigenhandig/internationaal testament;
- of het uitvoeringsereloon van een testament (notarieel/eigenhandig/internationaal).

Wat het uitvoeringsereloon betreft, is het zo dat het ereloon hoger is wanneer het een notarieel testament betreft dan wanneer het een eigenhandig testament betreft (schaal E i.p.v. schaal A).

@Rica: die notaris ging inderdaad aan een kopie van de aangifte kunnen geraken. Hij kan dit opvragen bij de ontvanger op basis van art. 236 Wetboek Registratierechten omdat hij een wettig belang kan aantonen (nl. het Tariefbesluit dat van openbare orde is).

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#21 , 29 dec 2016 22:07

Het gaat om een handgeschreven testament, dat waarschijnlijk bij iemand in de kast bewaard werd. Bij overlijden van mijn vader zullen het testament dan aangeboden hebben bij de notaris, vermoed ik. Moet dat dan niet direct betaald worden ?
Ik vermoed dat bij de opstelling diezelfde notaris 'geholpen' heeft. Ik vind het zeer bizar dat meer dan een jaar na overlijden dé rekening nog niet betaald zou zijn. Vinden jullie ook niet ?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 dec 2016 23:00

Voor een proces-verbaal van neerlegging eigenhandig testament vraagt de notaris op voorhand normaal geen provisie. Hij rekent erop dat dit wel later afgerekend zal worden bij het afsluiten van het nalatenschapsdossier. Ik reken dat ook nooit onmiddellijk aan. Bij de verdeling van de gelden - als het geld van de erfenis naar ons kantoor wordt gestort - houd ik dan onze kosten af. Dat is de gewone gang van zaken.

Ik weet niet waarom het een jaar geduurd heeft om dit af te werken. Het kan zijn dat het een 'slapend' dossier was dat in een kast van een overwerkte medewerker lag en dat het pas op het einde van het jaar 'opgekuist' werd.

Rica
Berichten: 303

#23 , 30 dec 2016 00:13

@ asperger: NEEN, de notaris die het notarieel testament heeft opgemaakt heeft niets anders gedaan dan, na het overlijden van de testator, het testament laten registreren, waarvoor ik apart betaald heb. Hij heeft dus NIETS moeten doen voor het uitvoeringshonorarium!
-Hoe wist hij dat testator overleden was? Omdat ik hem dat gemeld heb en hem een kopie van het CRT heb bezorgd dat vermeldde dat het testament, door hem opgemaakt, het laatst (bekende) testament was. En de vraag om het te laten registreren zodat het openbaar werd en wij er een kopie van konden krijgen.
- En NEEN, hij moest GEEN erfrechtverklaring opmaken! Het is niet omdat hij het testament opstelde, dat hij ook de erfrechtverklaring moet opmaken! Dit heb ik aan een andere notaris gevraagd, (en uiteraard betaald).
Dus nogmaals: de notaris heeft alleen een notarieel testament opgemaakt en dat gemeld aan het CRT. Dit werd betaald toen het testament werd opgemaakt. En de notaris heeft, na overlijden van de testator, het testament laten registreren, waarvoor ik heb betaald. En de notaris heeft ons een kopie bezorgd van het testament, (ben ik op zijn kantoor gaan ophalen). En hij heeft mij een kopie van de aangifte van nalatenschap (die ik zelf heb opgemaakt) gevraagd en hierop zijn uitvoeringshonorarium voor het notarieel testament berekend.
Ik hoop dat het u nu eindelijk duidelijk is dat die notaris niets anders heeft gedaan dan het opmaken van het notarieel testament en het na overlijden laten registreren en dat hiervoor telkens werd betaald!!

( ja Poene, ik wist dat hij een kopie kon opvragen en ook zou krijgen, gezien hij idd een belang kon aantonen, zoals ik hoger zelf al schreef. Daarom heb ik het hem uiteraard ook gegeven).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”