Mijn moeder van 62 wil het huis waarin wij leven "schenken". In ruil moeten wij haar levenslang 500€ geïndexeerd betalen. Dit zou dus binnen een 20tal jaar gerust kunnen oplopen tot 1000€ per maand. Wij wonen reeds 5 jaar in dit huis en hebben reeds heel wat verbeteringswerken zelf gedaan op eigen kosten. In ruil betaalden we 250 € per maand huur. De discussie om eigenaar van het pand te kunnen worden deed zich voor nav oplopende dringende investeringen (zo is het dak en de vensters dringend aan verbetering toe).
Ik schat dat het huis ongeveer een 220.000 € waard zou zijn. Het van haar kopen is voor haar geen optie. Zij wil 500€ per maand of niks.
Wat ons wel doet twijfelen is a) de energie en kosten die wij hier reeds hebben ingestoken
b) wij kunnen voor een nieuw pand op maximaal 18 jaar lenen (mijn man is immers 20 jaar ouder dan ikzelf)
c) het goed zou in "mijn eigen goederen" komen te staan waardoor het gevrijwaard blijft uit de erfkorf van de kinderen die mijn man uit een eerste huwelijk heeft.
d) anderzijds lijkt het mij onzinnig om mijn spilzieke moeder te onderhouden en mijn eigen erfdeel (want ik ben enigste dochter) te moeten kopen