waardebepaling na vorige schatting

Rhodesian1
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

waardebepaling na vorige schatting

#1 , 18 dec 2016 21:19

Beste lezers,
in 2003 hebben mijn ouders hun woning aan mij geschonken.Tevens maakten ze een testament op waarin werd vastgelegd dat ik later 2/3 zou erven en mijn zus 1/3.
In 2005 is mijn vader overleden.
Er werd een waardebepaling door een beëdigd schatter gedaan. (de man heeft er door dwarsliggen en rekken van mijn zus 5 jaar overgedaan.)
Uiteindelijk werd een schattingswaarde van 415.000 euro naar datum van overlijden vastgesteld.
Beide partijen gingen akkoord met de schatting. De erfenis wat mijn vader betrof werd afgesloten nadat ik 1/6 van 415.000 euro vermeerderd met de verwijl interesten heb betaald.

Nu is in september 2016 mijn moeder ook overleden. (11 jaar na vader).

Mijn zus gaat nog akkoord met de vorige schattingswaarde doch ze wil een VERREKENING OP BASIS VAN DE CONSUMENTENINDEX

Is dit de wettelijke gebruikelijke manier van verrekening?
Ik vermoed dat ze via dit voorstel terug een nieuwe schatting wil afdwingen...waarbij zij dan weer gedurende jaren de schatter met allerlei argumenten en vragen kan blijven bestoken om zodoende zo veel mogelijk interest op te strijken.

Kan de door beide partijen goedgekeurde schatting (415.000 euro) als basis worden genomen voor een reële aanpassing naar september 2016 ?
Bestaat er een andere formule dan verrekenen via de consumentenindex?
Waar vind ik meer info over dit exacte probleem?
De erfenis is in behandeling bij 2 verschillende notarissen doch beide hebben de komende weken geen tijd om mij verder te helpen......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 dec 2016 19:37

Er zijn nogal wat onbekenden in uw vraag. Hieronder dan een poging tot antwoord, antwoord dat u alvast met een korrel zout moet nemen.

Als de waarde van 2005 min of meer correct is, en als er geen uitzonderlijke meer - of minderwaarde van de eigendommen in die omgeving voorkomen door omstandigheden, en als het gebouw verder normaal werd onderhouden, dan zou een indexatie een nominale meerwaarde van iets meer dan 20% betekenen , terwijl de vastgoedprijzen in die periode, volgens sommige bronnen, ongeveer verdubbeld zouden zijn. (zie bijvoorbeeld http://www.kadaster.be/Belgie/Oost_Vlaa ... ne589=Gent).

Uw zus zou u dus een zeer redelijk voorstel gedaan hebben.

Bekijk eens de evolutie van de vastgoedprijzen in uw omgeving, dat hebt u alvast een indicatie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”