Erfgenamen

Lokje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfgenamen

#1 , 06 dec 2016 15:27

Hallo,is eerste keer dat ik zoiets dus ...maar hier is mijn vraag :mijn schoonmoeder is 2j geleden overleden en deze week krijgen we een belastingbrief in de bus mijn schoonbroer en mijn man moeten ieder achterstallige belastingen betalen van mijn schoonmoeder ?wij hebben nooit de erfenis aanvaard of afgewezen aangezien we dachten dat er niks was ... Knn wij nog de erfenis afwijzen ?mvgr lokje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 dec 2016 16:11

Zolang jullie de erfenis niet verworpen hebben kan men bij jullie aankloppen.
Wat is er met de bezittingen gebeurd? Wat met successieaangifte? Die is verplicht binnen de gestelde termijnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 06 dec 2016 21:54

Ja, U kunt nog steeds de erfenis verwerpen. Dat kost U wat moeite en 35 euro. Met het document dat U dan ontvangt kunt U alle schuldeisers afweren als vampieren met een bos knoflook.

U gaat naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg die bevoegd is voor de gemeente waar schoonmoeder laatst haar domicilie had om deze erfenis zuiver en eenvoudig te verwerpen. Met "U" bedoel ik: uw man of zijn broer. Ja, "of" en niet "en". Het is goedkoper dat één van de twee een eigenhandig geschreven volmacht maakt voor de andere (neem ook een kopie van beide kanten van de identiteitskaart mee). Dan wordt er maar één akte gemaakt: de prijs is per akte, en niet volgens het aantal personen dat er op staat.

Maar opgelet: als uw man kinderen heeft; of als uw schoonbroer kinderen heeft, dan worden die kleinkinderen op slag erfgenaam door de verwerping van uw man en zijn broer. Dus als er kleinkinderen bestaan, moeten die ook verwerpen (opnieuw volmacht). De problemen beginnen als minstens één van de kleinkinderen (of achterkleinkinderen...) nog minderjarig is. Dan moet er immers aan de vrederechter toestemming gevraagd worden: een hele procedure die ook weer geld en moeite kost. Maar in de praktijk zullen de schuldeisers hun boeken dichtdoen als ze zien dat alle meerderjarigen verworpen hebben hoor.

Als U verwerpt, hoeft U zich ook niets meer aan te trekken van de successieaangifte.

-------------

U mag echter niet aanvaard hebben "in stilte" door bijvoorbeeld het appartement leeg te maken of de rekeningen te hebben "ontvangen". Dan kunt U niet meer verwerpen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”