Kinderen gelijk behandelen.

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kinderen gelijk behandelen.

#1 , 04 dec 2016 10:16

Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en hebben 2 meerderjarige kinderen. Dochter is alleenstaand (en zal dat waarschijnlijk blijven), zoon woont feitelijk samen met zijn vriendin. Ze hebben (nog) geen kinderen.
Toen onze dochter vorig jaar een huis kocht hebben wij haar d.m.v. een bankgift gesponsord. Onze zoon kreeg toen meteen ook een bankgift voor hetzelfde bedrag.
Zoon en vriendin kochten onlangs een huis en zijn van plan wettelijk te gaan samenwonen op het ogenblik dat ze hun domicilie veranderen. De bedoeling is ook te trouwen, maar ze willen zich eerst concentreren op de beslommeringen i.v.m. hun huis en pas daarna beginnen denken aan (en sparen voor) een huwelijk en kinderen.

Ik neem aan dat de bankgift aan onze zoon tot zijn eigen vermogen behoort.
Stel dat wij onze beide kinderen nog een schenking doen op het ogenblik dat onze zoon wettelijk samenwoont of gehuwd is, behoort die gift dan tot zijn eigen vermogen of niet?

Het is voor ons ook moeilijk om onze kinderen gelijk te behandelen doordat dochter alleen is en zoon met 2 en we vragen ons af hoe het zal zijn eens er kleinkinderen zijn.
Bv. : met verjaardag en nieuwjaar krijgt iedereen een cadeau, maar eigenlijk krijgt onze dochter daardoor minder van ons vermogen. In het geval mijn zoon 2 kinderen heeft, dan belanden daar jaarlijks 8 cadeaus tegenover 2 bij onze dochter. En zullen bij oma en opa de Sint en de Paashaas passeren, zullen die kinderen lentefeest doen enz.
Onze kinderen zijn 2 handen op 1 buik en we hopen dat dat zo blijft, maar kan onze dochter op het ogenblik dat er geërfd wordt, niet eisen dat ze inkorting krijgt? Anderzijds zou haar broer daar tegenover kunnen stellen dat ze veel vaker bij ons is blijven eten aangezien zij in onze buurt woont en hij niet.
Wij willen voor onze beide kinderen gelijk doen, maar we kunnen toch onmogelijk elke cent zitten afwegen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 dec 2016 11:21

Schenkingen aan uw zoon blijven in zijn eigen vermogen zolang hij niets doet (zowel voor als tijdens zijn huwelijk - ik neem aan dat hij niet zal trouwen met een (geheel verouderde) algehele gemeenschap van goederen). Regelmatig zie ik schenkingen waarin de schenkers aan de begiftigde verbieden om de schenking op om het even welke manier in een gemeenschap of een onverdeeldheid onder te brengen (om te vermijden dat bij een einde van een relatie een deel naar het vermogen van de schoon-partner gaat).

Dochter kan inkorting vragen bij uw overlijden, maar dan moet de zoon al heel wat meer gekregen hebben dan de dochter (het moeten dan vette cadeaus geweest zijn).

Ik zou dat eerst en vooral eens bespreken met mijn dochter zelf (als ze dat wil). Heeft zij een testament? Als ze overmorgen overlijdt, erven ouders en broer...

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2016 12:11

Uw dochter kan niets doen tegen de "gebruikelijke" schenkingen:

"Art. 852. Kosten van voeding, van onderhoud, van opvoeding, van het aanleren van een ambacht, gewone kosten van uitrusting, kosten van bruiloft en gebruikelijke geschenken zijn niet aan inbreng onderworpen."

Cadeaus van 50 EUR bij nieuwjaar en kerstmis zijn volgens mij zeker gebruikelijke schenkingen. Hierover wordt er niet meer afgerekend.
Cadeaus van 500 EUR zijn niet gebruikelijk, tenzij je rijk bent. Enfin, da's mijn mening.

Dat artikel spreekt alleen over de inbreng. De inkorting kan in principe gevraagd worden, maar die cadeaus zijn zodanig weinig waard in vergelijking met heel uw vermogen - ik neem aan dat jullie eigenaar zijn van jullie woning - dat de inkorting niet mogelijk zal zijn.

Dat is natuurlijk een louter juridische benadering. Er zijn in zo'n zaken ook andere belangen af te wegen. Stel dat uw dochter morgen Mr. Perfect ontmoet en binnen één jaar een tweeling met hem krijgt. Kort nadien overlijden jullie allebei in een ongeval. De ene kleinkinderen hebben dan verschillende keren cadeaus gekregen van jullie en de andere nooit. Is dit rechtvaardig? Of hebben de laatsten gewoon pech? Daar kunnen de meningen over verschillen.

En inderdaad, die giften aan jullie kinderen behoren in principe altijd toe aan hun eigen vermogen, zoals wolf2 zegt.

Reclame

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2016 12:38

Dank voor de antwoorden.

Mijn vermoedens i.v.m. schenkingen waren dus juist, maar nu heb ik zekerheid.

Ik denk niet dat onze kinderen elkaar het leven zuur zouden maken over nieuwjaarscadeautjes versus maaltijden enz. - het zijn vooral wij die onze kinderen financieel eerlijk willen behandelen.

Wat kleinkinderen betreft: ik ben een nakomertje en werd tante toen ik 6 was. Mijn zussen zijn intussen zelfs al oma. Hun kinderen zijn allemaal ongeveer 20 jaar ouder dan de onze en hebben dus al meer cadeaus gekregen dan de onze. En hun kinderen krijgen nu ook cadeaus natuurlijk. Maar daar gaan noch wij, noch onze kinderen over zagen.

Het leidt mij wel naar een volgende vraag.
Mijn ouders hebben 3 kinderen. A heeft ook 3 kinderen, B en C echter maar 2.
In de tijd dat we nog in franken betaalden (het was in 1999 als ik mij goed herinner), hebben mijn ouders eens een bankgift gedaan. Elk kind kreeg 50.000 BEF en elk kleinkind kreeg 25.000 BEF (degenen zonder zichtrekening kregen het op hun spaarboek).
Je zou dus kunnen stellen dat er toen in totaal 100.000 BEF naar B ging, 100.000 naar C en 125.000 naar A. Valt zoiets nog onder "cadeautjes"?

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2016 12:48

Onze dochter heeft een testament waarin zij alles nalaat aan haar ouders, omdat die minder successierechten moeten betalen dan broer zou moeten betalen. De bedoeling is dat wij daarna aan broer een bankgift doen ter waarde van het bedrag dat hij normaal zou erven.
Deze oplossing werd ons aan de hand gedaan door onze notaris.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 dec 2016 13:38

Wat jouw laatste vraag betreft: ja, dat zou ik ook voorstellen. Dat noemt men het "vrijgezeltestament". Normaal zullen jullie overlijden voor jullie dochter. Dan zal er een nieuwe planning moeten uitgewerkt worden.

Je eerste vraag: neen, dit zijn geen cadeautjes meer. In 1999 was 25.000 BEF behoorlijk veel geld. De schenkingen aan de kinderen zijn als voorschot op erfdeel en zullen in mindering gebracht worden van elk erfdeel. De schenkingen van 25.000 BEF aan de kleinkinderen zijn 'buiten deel' gedaan. De inkorting kan hiertegen gebruikt worden als jullie ouders teveel buiten deel weggegeven zouden hebben tijdens hun leven. Maar als ze nog een onroerend goed of veel geld bezitten zal dit allemaal geen probleem zijn en wordt er niet over afgerekend.

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2016 13:55

Kan onze dochter nadat wij overleden zijn een testament met duolegaat opstellen? Ze is meter van een Boliviaans meisje via vzw Kinderdorpen. Kan zij bv. 2/3 van haar bezit nalaten aan haar broer en 1/3 aan Kinderdorpen met de voorwaarde dat die ook de successierechten van broer betalen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 dec 2016 18:13

Ja, dat is perfect mogelijk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”