geld blokkeren

Marc S.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

geld blokkeren

#1 , 01 dec 2016 15:42

Mijn vader is verleden jaar overleden. Nu zouden zijn spaargelden verdeeld worden over mijn moeder, zus, broer en mezelf. Nu maakt de bank problemen omdat ik bij een sociale kas nog een schuld heb die ik afbetaal via een afbetalingsplan. Ze willen mijn deel blokkeren op een rekening. Nu is mijn vraag, kan dit en is er geen mogelijkheid dat ik afstand doe van de som zodat de bank deze kan doorstorten naar de sociale kas?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene

#2 , 01 dec 2016 17:50

Gaat het om een sociale notificatie naar aanleiding van het attest van overlijden dat opgemaakt werd?

In dat geval mag de bank het geld van de erfenis niet vrijgeven zonder dat jouw schuld betaald is. Ik vraag dan altijd aan de cliënt om ofwel de schuld zelf te betalen of aan de bank om de notificatie te betalen. Dus ja, de bank kan jouw schuld betalen met jouw erfdeel en daarmee is de kous af.

wanton

#3 , 01 dec 2016 19:22

Er is b lijkbaar wel een attest van erfopvolging afgeleverd. Voor de Registratie was er dus geen probleem. Indien die geen bezwaar maken, is het niet aan de bank om te beslissen hoe de gelden verdeeld worden. En zeker nier dat die schuld zou moeten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene

#4 , 01 dec 2016 19:48

Als er notificaties zijn dan wordt dit onderaan het attest vermeld. Het feit dat er schulden zijn, belet niet dat de registratie een attest aflevert. Als de bank het attest leest, zullen ze de notificaties zien en dan moeten zij verplicht ervoor zorgen dat de schulden betaald zijn vooraleer ze de gelden mogen vrijgeven. Dat is juist de kern van die nieuwe wetgeving.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”