naakte eigendom vergiftigd geschenk?

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

naakte eigendom vergiftigd geschenk?

#1 , 29 nov 2016 14:01

Ik ben enig kind. Toen ik 18 jaar was, hebben mijn ouders mij hun huis geschonken onder voorbehoud van vruchtgebruik (en veel schenkingsrechten betaald). Ze vonden dit "ne schone cadeau", want ik zou dat huis dan niet meer moeten erven en dus geen erfenisrechten betalen.
11 jaar later kocht ik zelf een huis, samen met mijn vrouw (gehuwd onder wettelijk stelsel), elk voor de helft. Het huis kwam in aanmerking voor vermindering van registratierechten aangezien het een bescheiden woning was. Wij blij... tot de koude douche kwam: het KI van het huis van mijn ouders werd samengeteld met het KI van ons huis en daardoor konden we geen vermindering van registratierechten meer krijgen en moesten we de volle pot betalen.
Ik begrijp dat eigenlijk niet: het huis van mijn ouders is alleen van mij. Waarom moet mijn vrouw dan afgestraft worden als ze samen met mij een bescheiden woning koopt?
Toen ik 31 jaar was stierf mijn vader. Ik was reeds naakte eigenaar van de woning en mijn moeder had al vruchtgebruik, dus moesten er geen successierechten betaald worden op het huis.
Mijn moeder is nu 69 en woont in een huis dat veel te groot is voor haar alleen en een tuin heeft waarin ze niet meer kan werken (reuma en rugklachten). Omdat er nog altijd enkel glas is, stookt ze zich beneden blauw (vuren op aardgas - geen centrale verwarming) maar ligt ze 's winters toch te kleumen in haar bed. De keuken en badkamer zijn zo stilaan ook aan vervanging toe.
Mijn moeder zou graag verhuizen en een klein appartement kopen dichter bij de stad. Daarvoor wil ze het huis verkopen. Ik heb daar geen probleem mee - ik wil er zelf niet gaan wonen en mijn kinderen ook niet.
Als we samen het huis verkopen, moet ik haar uitbetalen voor haar vruchtgebruik (waarschijnlijk nog een mooie som aangezien mijn moeder maar 69 jaar is). Daar heb ik ook geen probleem mee. Maar wat ik mij afvraag: wat moet ik dan nog allemaal betalen als ze overlijdt? Stel dat ze niet oud wordt, bv. 76. Betaal ik dan successierechten op wat overschiet van wat ik betaalde voor haar vruchtgebruik + nog eens successierechten op haar appartement (dat eigenlijk betaald werd met het geld van het huis waarop indertijd al een smak schenkingsrechten betaald zijn)?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn moeder kan verhuizen naar een appartement (ze wil niet huren) waar ze het naar haar zin heeft zonder dat ik mij blauw betaal aan en de fiscus "dubbel" incasseert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 nov 2016 15:37

Komt daarbij ook nog dat een naakte eigenaar ook nog moet opdraaien voor alle grote en structurele herstellinden aan het huis. (Nieuw dak; ramen vervangen;.....)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 nov 2016 16:06

Indien uw moeder daarin toestemt kan ze het geld dat ze ontvangt voor haar vruchtgebruik onmiddellijk (terug)schenken aan u.
Indien ze daarna nog drie jaar leeft zijn er geen successierechten verschuldigd.
Indien de gezondheid van uw moeder nu reeds wankel is kan ze schenken met registratie ervan aan drie percent. Dan is er van de eerste dag geen successierecht meer verschuldigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

RRGRGG
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2016 17:02

Dank u wel voor het antwoord!

Mijn moeder heeft dan wel reuma en rugklachten, maar verder mankeert ze niets, dus ik veronderstel (en hoop) dat ze nog veel langer zal leven dan 3 jaar. Ik vind het positief dat ze zelf liever nu in een degelijk appartement met comfort wil gaan wonen en dat ze niet, zoveel oude mensen, blijft wonen in een huis dat steeds meer mankementen en minder comfort biedt en dat ze uiteindelijk recht van daar naar een rusthuis moet.
Ik ben ook blij dat we daardoor niet met "den ambras" (zij de vuiligheid en ik het geld) van renoveren zitten. Ik vind het een mooie oplossing, zeker nu ik verneem dat ik het niet zal moeten bekopen bij de fiscus!

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 29 nov 2016 19:25

U kunt samen het huis verkopen en een appartement kopen in dezelfde verhoudingen (VG - BE). Als U het geld van de verkoop op die manier wederbelegt (en dat in de akte laat opnemen), mag U volgens mij geen last hebben met "Aalst".

(Waarom stelt U dat bij verkoop van het huis, U haar moet uitbetalen? U zal beiden een deel van de verkoopprijs ontvangen, maar haar geld komt dan wel niet van U, maar van de koper.)

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2016 19:40

U kunt samen het huis verkopen en een appartement kopen in dezelfde verhoudingen (VG - BE). Als U het geld van de verkoop op die manier wederbelegt (en dat in de akte laat opnemen), mag U volgens mij geen last hebben met "Aalst".

(Waarom stelt U dat bij verkoop van het huis, U haar moet uitbetalen? U zal beiden een deel van de verkoopprijs ontvangen, maar haar geld komt dan wel niet van U, maar van de koper.)
Ik denk dat TS gewoon trachtte te zeggen dat hij niet de volledige helft van de verkoopswaarde zal ontvangen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”