naakte eigendom

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

naakte eigendom

#1 , 28 nov 2016 11:58

Door het overlijden van mijn echtgenoot erfde ik het vruchtgebruik op zijn erfdeel (de helft van de gezinswoning + de helft van de gelden).
Zijn kinderen erven de naakte eigendom hiervan.
Ik weet dat zij wat de gezinswoning + huisraad geen eisen kunnen stellen.
Maar hoe zit dat bij de gelden ? Kunnen zijn kinderen (als naakte eigenaars) dit opeisen (omzetten van mijn vruchtgebruik?) van mij als vruchtgebruiker aangezien zij naakte eigenaar zijn van deze gelden?
Met dank voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 nov 2016 13:22

Zij kunnen twee zaken eisen:

- uitbetaling ervan (waarde blote eigendom = waarde volle eigendom - waarde vruchtgebruik), ofwel,
- plaatsen van het geld op een geblokkeerde rekening, met de eigendom ervan voor hen en de intresten voor
u als vruchtgebruiker
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 nov 2016 19:32

Kinderen-blote eigenaars kunnen de omzetting BE/VG vragen voor alle goederen behalve de gezinswoning. Ja dus voor de aanwezige gelden.
Of dit een interessante bedoening is , is een andere zaak. Zoiets is meestal nadelig voor de blote eigenaars.
Eén en ander hangt natuurlijk af van uw leeftijd. Immers de waarde van het vruchtgebruik neemt af met de jaren. Hoe oud bent u?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 nov 2016 19:39

Niets doen is het duurste. Dan betaalt men twee keer erfenisrechten.
Gesplitste rekening (of gelijkaardige regeling) vruchtgebruik/blote eigendom is het voordeligste.

Maar de beslissing ligt uiteindelijk bij de kinderen die misschien onmiddellijk over extra geld wensen te beschikken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”