Hoe weten of erfdeel op geblokkeerde rekening staat?

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Hoe weten of erfdeel op geblokkeerde rekening staat?

#1 , 26 nov 2016 15:26

Remi is de jongste van 4 kinderen (een nakomertje). Zijn ouders zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.
In 2003 sterft vader. Op dat ogenblik heeft Remi al jaren geen contact meer met de 3 andere kinderen van zijn ouders.
Dat drietal regelt samen met moeder de begrafenis. Remi wordt overal buitengehouden. Het enige wat van hem verwacht wordt is dat hij met zijn gezin aanwezig is op de begrafenis. Zo geschiedt.
Daarna rept moeder nooit meer over het overlijden en al helemaal niet over de nalatenschap. Remi gaat ervan uit dat er pas zaken moeten geregeld worden na het overlijden van moeder en breekt er zich dus het hoofd niet over.
In 2007 wordt het contact tussen moeder en Remi verbroken.
Door veel te lezen op dit forum, zou Remi nu wel eens willen weten hoe het zit met de nalatenschap. Via MinFin ziet hij dat hij geregistreerd staat als 12,5% (blote) eigenaar van de gezinswoning. Omtrent de rest van de erfenis tast Remi in het duister. De inboedel is niet veel waard, maar zijn er spaarboekjes, kasbons, aandelen, een kluis...? Bij welke bank (en) waren vader en moeder klant?
Moeder aanspreken is geen optie dus vraagt Remi bij het registratiekantoor een kopie van de aangifte nalatenschap van zijn vader. Remi moet deze kopie nog krijgen, maar vraagt zich alvast het volgende af:
- hoe weet ik dat de aangifte correct is ingevuld door de anderen?
- hoe kom ik te weten of mijn deel op een geblokkeerde rekening staat?
- als het niet op een geblokkeerde rekening staat, kan ik dat nu nog vragen? Hoe en bij wie?
- hoe kan ik een overzicht van de rekeningen vragen als ik niet eens weet bij welke bank (en) mijn ouders klant waren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 nov 2016 16:55

Uw man kan als mede-erfgenaam een copie opvragen van de aangifte.
Zo kan hij zien wat er aan geldwaarden in de erfenis zat.
Aangezien hij blijkbaar niets heeft ontvangen kan hij zijn moeder v ervolgens verzoeken zijn
deel daarin uit te betalen.
Dan moet één en ander wel boven water komen.
(best mogelijk dat er niets is verdeeld en geen enkele actie ondernomen en is het
geld bij moeder gebleven)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

duivenliefhebber
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2016 17:43

Ja, de eerste vraag is hier wel in welke mate de notaris en/of de ontvanger van de registratie ter zake hun vlotte medewerking zullen willen verlenen om kopieën te willen verstrekken ?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 26 nov 2016 18:13

Als erfopvolger moet hij enkel zijn identiteit bewijzen; en dan heeft hij recht op een kopie van de aangifte die hij zelf heeft ingediend (of een volmachthouder voor hem) (of een vertegenwoordiger mocht hij nog minderjarig zijn geweest toen).

De andere vragen kan men maar beantwoorden na lectuur van die aangifte.
Stel dat er bijvoorbeeld een verblijvingsbeding was voor de roerende goederen, dan heeft Remi geen enkel recht op het geld.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2016 18:35

Een goede week geleden gebeld naar het Registratiekantoor. Dame daar stond Remi zeer vriendelijk (en in goed Nederlands - niet evident voor W-VL...) te woord. Niet nodig zelf langs te komen (gelukkig maar, want Remi woont veraf), mail sturen met bewijs van identiteit volstond (dame gaf het juiste e-mailadres zodat de mail meteen bij het juiste kantoor terecht zou komen).
Mail gestuurd met in bijlage scan identiteitskaart, scan kopie trouwboekje overledene (goddank in bezit doordat 1 van zijn kinderen voor school ooit een werkje moest maken over stambomen e.d.), scan rouwbrief overledene. Zou moeten volstaan. Nog geen reactie, dus wachtend op kopie via Bpost of antwoord met ingescand document via mail.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2016 18:42

@wolf2:
Wat is een verblijvingsbeding?

@asperger:
Zijn deel uitbetalen? Ik dacht dat er pas uitbetaald wordt na overlijden van de LLE (moeder dus)?
Het is er Remi niet om te doen nu uitbetaald te worden - hij wil alleen wel eens weten wat er werd aangegeven en wat precies gebeurd is met de roerende goederen en wat hij eventueel nog (13,5 jaar later) nog kan doen mochten zaken niet kloppen (lees: mocht hij in de zak gezet zijn).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 26 nov 2016 18:55

Zijn deel uitbetalen? Ik dacht dat er pas uitbetaald wordt na overlijden van de LLE (moeder dus)?

Dit is het grote misverstand dat velen al extra successierechten heeft gekost....

De roerende waarden uit erfenis van eerste overleden ouder moeten:
- worden uitbetaald minus de waarde van het vruchtgebruik, ofwel,
- op een rekening worden gezet met splitsing blote eigendom/vruchtgebruik,
indien men geen tweede keer erfenisrechten wenst te betalen op dezelfde sommen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2016 19:03

@asperger: vandaar de vraag hoe Remi te weten kan komen of zijn deel op een geblokkeerde rekening staat en of hij dat nu nog kan regelen mocht dit niet het geval zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 26 nov 2016 19:31

@asperger: vandaar de vraag hoe Remi te weten kan komen of zijn deel op een geblokkeerde rekening staat en of hij dat nu nog kan regelen mocht dit niet het geval zijn.
Door aan zijn moeder de uitbetaling te vragen.
Dan kan ze slechts drie zaken doen:
1. hem zijn aandeel in vaders nalatenschap uitbetalen, of,
2. aantonen waar het geld op een geblokkeerde gesplitste rekening staat, of
3. toegeven dat ze het geld heeft opgedaan of weggegeven
Eender wat de werkelijkheid is, op deze wijze zal "de aap uit de mouw" komen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2016 20:05

@asperger:
Heel heel veel dank om altijd zo snel en duidelijk te antwoorden op mijn vragen (ook die van vorige posts)!

Enerzijds mag de aap nu wel eens uit de mouw komen (of de kat in de zak?), anderzijds is moeder "ambeteren" niet evident wegens niet "on speaking terms". Misschien kan dat via een notaris, maar dat zal waarschijnlijk meteen ook weer een flinke duit kosten. Bovendien brengt het moeder (lees: haar 3 teergeliefde geldwolfjes) waarschijnlijk op gedachten. Moeder mag dan wel 92 zijn, ze is nog niet dood en haar drietal al helemaal niet... Slapende honden. ..
Enfin, best eerst eens zien wat nu precies aangegeven staat op de aanhifte aangifte van nalatenschap zeker?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 26 nov 2016 20:07

Enfin, best eerst eens zien wat nu precies aangegeven staat op de aanhifte aangifte van nalatenschap zeker?

Alleszins, want nu weet je eigenlijk niets!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 nov 2016 20:12

@asperger: zeer intrigerend allemaal. Hopelijk laat kopie van de aangifte niet te lang op zich wachten.
Ik hou je op de hoogte!

wolf2
Berichten: 2071

#13 , 27 nov 2016 18:21

Een verblijvingsbeding is een overeenkomst die echtgenoten kunnen maken met elkaar, in een huwelijkscontract, voor het huwelijk of tijdens het huwelijk.
Ze komen namelijk overeen dat al de goederen die in het gemeenschappelijk vermogen zitten (en dat zijn er heel wat bij de meeste echtgenoten; dikwijls zelfs ALLE goederen) toekomen aan de langstlevende van de 2.
Men kan dat overeenkomen voor alle goederen, maar ook beperken tot de roerende goederen of tot de onroerende goederen.
Dergelijke goederen vallen dan niet in de erfenis. Ze "verblijven" bij de langstlevende.
Gemeenschappelijke kinderen kunnen daar niets tegen beginnen; ze worden buitenspel gezet...

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 nov 2016 12:58

wolf2, bedankt voor je uitleg.
Ik vermoed niet dat het hier een verblijvingsbeding betreft.

Eind deze week of begin volgende week, weet ik meer. Het registratiekantoor mailde eergisteren dat alles klaarligt en dat ze het zullen versturen nadat we € 12,5 overgeschreven heb (wat ik ogenblikkelijk deed).
Ik ben eens benieuwd...

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 dec 2016 21:28

Zoals beloofd het vervolg van het verhaal.

Blijkbaar werd de aangifte gedaan door een notaris (pak van ons hart) en ondertekend door moeder en 2 van de 4 kinderen, met de vermelding dat de 2 andere kinderen vertegenwoordigd worden door hun moeder "bij sterkmaking". Waarom heeft ze niet gewoon gevraagd om mee te gaan naar de notaris en te tekenen? Toch wel bizar.

Er is sprake van een zichtrekening, een spaarboekje en enkele aandelen bij bank X.

Wij kunnen maar hopen dat moeder en de 2 aanwezige kinderen eerlijk geweest zijn.

Mogen wij veronderstellen dat de gelden door de notaris vastgezet werden op een geblokkeerde rekening? Of trekt de notaris zich daar niets van aan en moet men dat zelf regelen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”