Erfenis wettelijk samenwonen

Renault2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis wettelijk samenwonen

#1 , 27 sep 2016 23:41

Mijn partner is recent overleden. Wij woonden wettelijk samen en hebben een zoontje van 3. Onlangs kochten wij een huis(50/50). Klopt het dat mijn zoon daardoor voor de helft naakte eigenaar wordt en ik zijn enige voogd? En ik alleen krijg het volledige vruchtgebruik? Dus dan kan hij nooit, zelfs meerderjarig, alleen beslissen het huis te verkopen? En wanneer zijn er dan nog eventuele registratie of successierechten verschuldigd?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 sep 2016 23:50

Jawel. Het deel van uw partner in die woning gaat voor de blote eigendom naar jullie kind, en voor het vruchtgebruik naar uzelf. Hierdoor heb jij levenslang het recht om in die woning te wonen, en niemand kan u dat beletten. Jij beslist uiteindelijk wat er met de woning gebeurt.
Wat betreft successierechten : het deel van uw partner wordt verdeeld volgens uw leeftijd. Op uw deel betaal jij niets, op dar van uw zoon wel. Hoe oud bent u?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 28 sep 2016 18:56

Nogal dikwijls, als ongehuwden samen een huis kopen, voorzien ze een beding van aanwas in de aankoopakte. Staat er bij U zo een beding in de akte?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 sep 2016 19:09

Mijn ervaring is, wolf, dat mensen die wettelijk samenwonen en een huis kopen, de wettelijke erfregeling aanvaarden, zeker als er reeds kinderen zijn bij de aankoop. Dikwijls wordt een bijkomend testament gemaakt, ook al omdat de ouders kunnen onterfd worden. De partner erft de gezinswoning 'kosteloos' ; bij een beding van aanwas moeten nog altijd registratierechten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hof van Commerce
Berichten: 47

#5 , 28 sep 2016 23:34

Mijn ervaring is, wolf, dat mensen die wettelijk samenwonen en een huis kopen, de wettelijke erfregeling aanvaarden, zeker als er reeds kinderen zijn bij de aankoop. Dikwijls wordt een bijkomend testament gemaakt, ook al omdat de ouders kunnen onterfd worden. De partner erft de gezinswoning 'kosteloos' ; bij een beding van aanwas moeten nog altijd registratierechten betaald worden.
Dus, als er een testament met optie is in combinatie met het beding van aanwas, kies je voor uitoefening van het testament voor de optie BE, niet? VG verkrijg je wettelijk.

Vergeet niet dat TS spreekt over een zoontje van 3.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 28 sep 2016 23:53

Met een beding van aanwas met optie heeft de langstlevende zelf de keuze om gebruik te maken van de clausule. In dat geval zal de langstlevende kiezen om het beding van aanwas al dan niet in te roepen. Bij uitoefening van het beding van aanwas, betaalt men registratierechten en is men volle eigenaar. De langstlevende kan ook het erfrecht laten spelen. Dan zal de langstlevende het vruchtgebruik van de gezinswoning verwerven, zonder erfbelastingen te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Hof van Commerce
Berichten: 47

#7 , 28 sep 2016 23:58

Kwestie dat we elkaar niet tegenspreken: als je een beding van aanwas met optie laat opnemen, maak je ook een eigenhandig testament met optie. Uitoefening van het beding van aanwas met optie moet je fiscaal gezien niet vragen. Een van de opties van het testament kiezen kan zijn nut hebben in zo'n nalatenschap. Immers toch een onbelaste gezinswoning. Fiscaal op korte termijn zelfs interessant want de volledige gezinswoning wordt niet belast, daar waar de zoon anders wel belast wordt op zijn aandeel in de gezinswoning.

Maar we wijken af, eerst naar het beding van aanwas, dan naar het beding van aanwas met optie en nu naar het testament met keuzemogelijkheid voor de legataris. Volgens TS gebeurde de aankoop recent, ik kan dan ook maar hopen dat beding van aanwas met optie alsook testament werden voorzien.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 29 sep 2016 00:05

Als die optie er niet instaat dan is er inderdaad geen keuzemogelijkheid meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Hof van Commerce
Berichten: 47

#9 , 29 sep 2016 00:08

Als die optie er niet instaat dan is er inderdaad geen keuzemogelijkheid meer.
En da's huilen met de pet op voor die mensen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 29 sep 2016 12:54

En da's huilen met de pet op voor die mensen.

Waarom? Dit is een situatie die toch veel voorkomt! Alleen spijtig dat dit op vrij jonge leeftijd geschiedt.

Wettelijk samenwonenden kopen een huis en maken een testament aan mekaar. Dat blijft gelden. Alleen als er bij een overlijden kinderen zijn, moeten die hun resrvatair deel ontvangen. Dit is alleszins heel wat goedkoper dan een beding van aanwas.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hof van Commerce
Berichten: 47

#11 , 29 sep 2016 19:20

En da's huilen met de pet op voor die mensen.

Waarom? Dit is een situatie die toch veel voorkomt! Alleen spijtig dat dit op vrij jonge leeftijd geschiedt.

Wettelijk samenwonenden kopen een huis en maken een testament aan mekaar. Dat blijft gelden. Alleen als er bij een overlijden kinderen zijn, moeten die hun resrvatair deel ontvangen. Dit is alleszins heel wat goedkoper dan een beding van aanwas.
Ik ga uit van een beding van aanwas zonder optie. Eentje die automatisch uitwerking krijgt. Bij nieuwe akten is dat allemaal goed geregeld, 20 jaar geleden echter niet en als je dat 'vergeet'...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 29 sep 2016 20:02

'onlangs kochten wij'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Renault2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 sep 2016 22:45

Ik ben 32 jaar en er is een optioneel beding van aanwas onder bezwarende titel opgenomen in de akte.

wolf2
Berichten: 2071

#14 , 02 okt 2016 17:35

Ofwel gaat U voor de optie: U betaalt dan registratierechten, maar het huis is dan wel volledig van U.

Ofwel slaat U de optie over: dan erft U het vruchtgebruik op de halve woning (U bent vrijgesteld van successierechten daarop) en erft uw kind de blote eigendom van de halve woning. Tot aan zijn meerderjarigheid zal de toestemming van de vrederechter nodig zijn voor alle belangrijke beslissingen over het huis (verkopen; verhuren voor lange duur; aanzienlijk verbouwen; ....). Eens meerderjarig zal zijn eigen toestemming nodig zijn.

Persoonlijk twijfelde ik geen halve minuut en gebruikte ik de optie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”