Rechten voor mijn nieuwe partner

Jeebee73
Topic Starter
Berichten: 1

Rechten voor mijn nieuwe partner

#1 , 21 sep 2016 14:17

Beste,
Ik zit met de volgende vraag.
Mijn vrouw is 3 jaar geleden overleden, mijn twee kinderen hebben dus al een deel van het huis, geërfd langs hun mama haar kant.
Nu heb ik een nieuwe partner, ze heeft ook 2 kinderen die bij ons samen wonen. Nu wil ik haar ook betrekken bij de erfenis moest er iets met mij gebeuren. We hebben een contract van Wettelijk Samenwonen.
Ik weet dat het deel waar mijn kinderen al recht op hebben, dat daar niets aan kan gedaan worden. Dat hebebn ze geërfd van hun mama.
Mijn vraag is nu wel, is dit dan elk 1/6 de van de waarde van de woning op dat moment, of is dat op het woment van mijn overlijden, want natuurlijk is daar een groot verschil. We hadden dat huis nog maar redelijk recent gebouwd, en het is op afbetaling. Dus ongeveer 7 jaar waren afbetaald, maar er moesten dus nog 18 jaar worden afbetaald, waar dus mijn nieuwe partner nu bij helpt.
Ik wil dus een regeling kunnen treffen zodat mijn nieuwe partner en ook haar kinderen ook recht heeft op haar deel van het huis en dergelijke.
Toe ik bij de notaris was, zei deze dat ik alleen maar bv de inboedel kon schenken, of een overeenkomst kon sluiten waardoor mijn partner bijvoorbeeld nog 5 jaar in het huis kon blijven wonen. Maar dit is geen goede oplossing.
Hoe kunnen wij nu samen een nieuwe mooie toekomst opbouwen, en het huis verder afwerken en mooi maken, als op het einde alles alleen voor mijn kinderen is. Dit zou niet eerlijk zijn.

Kan er iemand mij meer info geven over mogelijke oplossingen.

mvg
Jbonne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2016 12:31

Hoe oud zijn de kinderen met je eerste vrouw?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 sep 2016 12:00

“Art.745bis. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

Tenzij anders overeengekomen erft u bovendien 1/2 in blote eigendom.

Uw 2 kinderen erven elk een gelijk deel van de overige helft in blote eigendom(art.745 B.W.).

Hiervan kan u niet afwijken
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Hof van Commerce
Berichten: 47

#4 , 29 sep 2016 00:20

Kijk, je kinderen hebben al een deel van de woning in blote eigendom (in principe elk 1/4de maar jij spreekt van 1/6de). Jij hebt het vruchtgebruik en de rest van de blote eigendom. Daar kun je nu niets meer aan veranderen.

Je nieuwe partner zal uit grond van de wet het vruchtgebruik op de woning erven indien jij komt te overlijden (wettelijke samenwoning).
Dat zij nu helpt af te betalen of te verbouwen is geen gezonde situatie want zoals je zegt heeft zij géén rechten op de woning, behalve dat eventuele vruchtgebruik indien u eerst overlijdt.

Er zijn wel degelijk andere opties.
Jij bent vrij om een testament op te maken. Gezien je 2 kinderen hebt kan je over maximum 1/3 van al je goederen beschikken bij testament en dit bijvoorbeeld aan je nieuwe partner geven. Dan maak je wel het omgekeerde mee: sterft die partner dan, na uitvoering van het testament, dan hebben jouw kinderen ook geen recht op iets uit de nalatenschap van je partner. Ook dat geeft problemen. De woning zal dan voor een groot deel in handen van je eigen kinderen komen en voor een deel in handen van de kinderen van je partner. Dat kan goed verlopen maar dat kan ook rampzalig uitdraaien. Ook eerder kan er zich al een probleem stellen, als uw kinderen in een situatie van mede-eigendom komen met uw nieuwe partner.

Andere optie is huwen en bij huwelijkscontract bepaalde zaken gaan vastleggen. Maar ook daar zijn uw mogelijkheden beperkt t.o.v. uw eigen kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”