Risico's bij schening?

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Risico's bij schening?

#1 , 19 sep 2016 13:35

Dag iedereen,

Ik vroeg mij af of er risico's verbonden zijn aan het aanvaarden van een schenking van onroerend goed. Stel dat de schenkende partij komt te overlijden binnen de 3 jaar. Ben je dan verplicht erfbelastingen te betalen op het geschonken deel?

Wat als er blijkt dat er schulden zijn en de schenkende partij komt te overlijden binnen (of zelfs na) de 3 jaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 sep 2016 14:18

Neen want die schenking gebeurt steeds met notariële akte waarbij schenkingsrechten worden geheven.
Bij overlijden is er dus geen erfbelasting meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2016 14:25

Okay bedankt voor je snelle antwoord asperger.

Kan er inkorting plaatsvinden (dat ik een deel of de volledige schenking) moet teruggeven?
Het gaat over een schenking van onroerend goed door een koppel. Waarbij nog maar 1 van de ouders leeft. Ze hebben beiden nog broers en zussen, maar geen kinderen.
Ik ben een erfgenaam van een zus van de schenkers. Vindt deze schenking automatisch plaats "buiten erfdeel" (omdat ik geen erfgenaam ben?). En wanneer er wordt geschonken buiten erfdeel, kan er dan nog moeilijk gedaan worden door de erfgenamen (broers, zussen, ouders) en zal er dus geen inkorting kunnen plaatsvinden?

En wat als de schenkers al hun activa in dit geval dus hun onroerend goed wegschenken aan mij en bij overlijden laten ze een schuldenput achter. Wie draait er dan op voor die schulden?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 sep 2016 14:36

Als de schenker op ogenblik van overlijden geen kinderen heeft en zijn ouders overleden zijn dan zijn er geen reservataire erfgenamen.
En dus ook geen inkorting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2016 14:49

Stel die ene ouder "overleeft" het koppel. Het geschonken huis is de dag van overlijden 200 000 euro waard. Het overleden koppel beschikt nog over 20 000 euro als enigste activa. Is er dan inkorting. Hoeveel heeft die ene ouder recht op? (wat is het wettelijk deel dat die ene ouder recht op heeft?)

En als er geen testament is opgemaakt, kunnen de broers en zussen dan ook niet moeilijk gaan doen, gezien ze wettelijke erfgenamen zijn?

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 sep 2016 18:24

Broers en zussen zijn misschien wel wettelijke erfgenamen, maar geen 'bevoorrechte' erfgenamen: zij moeten niets krijgen. Het heeft ook geen zin dan een inkorting te vragen.
Die ene ouder , die heeft wel recht : 1/4 van de erfenis van diens kind. Dat kind heeft u 100.000 € geschonken. Dus we spreken over 25.000 €, niet onoverkomelijk denk ik.
U bent geen wettelijke erfgenaam van de schenkers, dus schenking buiten erfdeel is niet van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2016 09:09

Bedankt Wanton voor je antwoord.
Dit heeft al heel wat verduidelijkt.

Het onroerend goed dat het paar aan mij wil schenken, zou hun woning zijn. Stel nu dat de woning op naam staat van de man en deze dat aan mij schenkt (de vrouw is er ook mee akkoord). Uiteraard blijven ze er wonen tot geen van beide meer leeft (vruchtgebruikersschap?). Stel de man overlijdt. Kan de vrouw dan haar wettelijke reserve opeisen op het huis dat de man mij schonk? Of dient de vrouw mee te tekenen in een notariele akte dat ze dit huis schenkt, zodanig dat ze geen inkorting kan eisen?
Hangt het er ook vanaf of het koppel getrouwd is met gescheide goederen of niet?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 20 sep 2016 10:56

Hier staan alle mogelijke situaties duidelijk beschreven:

https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... echtgenoot
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 sep 2016 11:22

Bedankt.

Ik heb het gelezen, maar ik ben hier niet zoveel wijzer uit geworden. Er staat namelijk dat:

"Het voorbehouden deel van de langstlevende is de helft in vruchtgebruik over de ganse nalatenschap ; daarin is in elk geval begrepen de ganse gezinswoning en alle meubelen en huisraad daarin aanwezig, ook al overtreft de waarde van dit vruchtgebruik de helft van de waarde van het vruchtgebruik van de nalatenschap."

Wil dat dus zeggen als het huis aan mij geschonken is en de man komt te sterven, dat er inkorting kan gevraagd worden door de vrouw?
Ik ben niet van plan de vrouw uit haar huis te zetten wanneer de man komt te overlijden of omgekeerd.

Kan de vrouw akkoord gaan geen inkorting te eisen wanneer haar man zou komen te sterven door middel van een clausule in de notariële acte bij ondertekenen van de schenking?

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 20 sep 2016 11:39

Als het niet de bedoeling is dat u zelf zo vlug mogelijk in dat huis gaat wonen, is het meer dan voldoende dat u een schenking wordt gedaan van de blote eigendom. Het vruchtgebruik blijft dan zolang één van hen leeft. Pas bij het overlijden van de tweede partner wordt u volle eigenaar. Er zal steeds gevraagd worden aan de vrouw, ook al is ze geen eigenaar, om mee te tekenen. Het is en blijft hun 'gezinswoning'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 sep 2016 12:08

Okay, bedankt.

Er kan dus ook geen inkorting gevraagd worden door de vrouw wanneer de man sterft, omdat ze vruchtgebruikster is en ik enkel het blote eigendom bezit, is dit juist?

Ik veronderstel dat schenkbelasting betaald moet worden op het moment dat de schenking ondertekend wordt en dus niet wanneer beide niet meer leven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 20 sep 2016 14:01

Geen inkorting mogelijk.
Schenkbelasting op ogenblik van schenking.
Geen erfenisrechten achteraf meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 sep 2016 15:19

Bedankt voor het antwoord en mijn excuses als ik misschien domme vragen stel.
Ik wil gewoon weten waaraan ik begin en de teksten die ik online vind, zijn niet altijd even begrijpbaar voor mij.

Ik vroeg mij ook het volgende af. Stel ik krijg het huis geschonken als blote eigendom, de schenkers blijven vruchtgebruikers.

De schenkers blijken schulden te hebben of creeëren schulden tijdens hun leven die ze niet kunnen terugbetalen. Kan er dan op één of andere manier beslag gelegd worden op het geschonke onroerend goed? Ik vond deze link waarin er uitleg gegeven wordt, maar begrijp het niet helemaal.
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-eigenaar


Want indien er geen beslag op kan gelegd worden, kan je je toch kapotlenen, alles wegschenken en dan zit de bank daar met de gebakken peren, of zie ik iets over het hoofd?

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 22 sep 2016 11:26

“Art.1240bis.§ 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar(= de bank) te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris. Het attest of de akte van erfopvolging wordt op verzoek van een belanghebbende afgeleverd met het oog op de in het eerste lid bedoelde vrijgave van tegoeden. De Koning kan een door hem aangewezen dienst belasten met de taak die is opgedragen aan de ontvanger der successierechten bedoeld in het eerste lid en in paragraaf 3 en die laatste ervan ontslaan...§ 3. De belanghebbende heeft de vrije keuze om zich te wenden tot de in paragraaf 1, eerste lid, bedoelde ontvanger of de notaris. In de gevallen waarin de erfenis van de overledene niet uitsluitend wordt vererfd overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 718 tot 755, in geval van bestaan van onbekwame erfopvolgers of indien er sprake is van een uiterste wilsbeschikking, een contractuele erfstelling of een huwelijkscontract in hoofde van de overledene is alleen de notaris bevoegd om een akte of een attest van erfopvolging af te leveren...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is aan de schuldeiser om beslag te leggen op de tegoeden van zijn schuldenaar,zonder daardoor de rechten van de overige erfgenamen te schaden.

Ga naar http://www.ombudsman.be/nl en verder naar Ombudsman Banken en desnoods naar de rechtbank van eerste aanleg,krachtens art.1207 Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 sep 2016 11:30

Dus eenmaal geschonken, kunnen schuldeisers dit niet terugvorderen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”