auto van overleden vader

sara1985
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

auto van overleden vader

#1 , 11 sep 2016 12:54

mijn vader is een maand geleden overleden alles van verzekering enz was betaald tot november, ik heb de auto op mijn parking gezet omdat ik hem wil indoor houden en zo alles in orde kan maken, want zo ver ik weet krijg ik 4 maanden om alles dat onder de erfenis staat in orde te maken. gisteren stond de politie voor mijn deur toen ik thuiskwam van mijn werk en wou die nummerplaten er komen afdoen. ik vroeg wrm. ze zeiden omdat men vader al een maand dood is. ik zei tegen hun ik rij er niet mee en als jullie de platen er komen afwijzen en hij staat op een openbare parking is de auto niet meer in orde. politie zei jawel we geven door dat die er nog 3 dagen mag staan. tot maandag maar maandag moet ik werken, ze antwoorden erop ja spijtig dan komen we hem wegtrekken. ik zei tegen hun hoe kan ik die auto op een privé domein zetten zonder nummerplaat? hadden ze geen antwoord op. dan ineens had de politie een dringende oproep en zei tegen mij we hebben iets dringend we komen straks terug u blijft thuis. ik heb dus op een zaterdag avond een hele dag thuis gezeten en niemand is nog gekomen. en de auto staat er nog met nummerplaat. wat nu? is dat allemaal waar wat de politie zegt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03

#2 , 11 sep 2016 13:26

U kon simpelweg de nummerplaat overnemen van uw overleden vader. Wanneer deze geschrapt zijn, mag het voertuig niet meer op de openbare weg staan en kan het voertuig ambtshalve getakeld worden

sara1985
Topic Starter

#3 , 11 sep 2016 13:48

oké ik kan die overnemen maar ik krijg toch 4 maand de tijd om alles te regelen dat staat toch in artikel 32 3 maand en 40 dagen dus mag de politie toch niet zomaar die nummerplaten er komen afdoen?

Reclame

eylis

#4 , 11 sep 2016 13:57

plaats de auto in een garage, of binnen je tuin/eigen oprit (dus binnen je perceel). Daar mag en kan de politie of wie dan ook, niets af- of aanvijzen.

wanton

#5 , 11 sep 2016 15:17

Is men idd niet verplicht de nummerplaten van de auto van een overleden persoon binnen de maand binnen te sturen. Dit heeft niets te maken met de afhandeling van de nalatenschap, dat kan nog altijd op de voorziene manier. Bovendien zal de dochter hoe dan ook een nieuwe nummerplaat krijgen.
Idem voor de verzekering : laat u de resterende periode terugbetalen. U wenst er voorlopig toch niet mee te rijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#6 , 11 sep 2016 15:35

Uit politie info

De overdracht van een kentekenplaat
Niet mogelijk voor een kentekenplaat van “oud model” (voor 15/11/2010).
Een gewone kentekenplaat kan, mits het akkoord van de titularis ervan, overgedragen worden op naam
van de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner of één van de kinderen van de titularis, voor zover
dat het voertuig van de titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven wordt onder dit plaatnummer.
De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.
In geval van overlijden van de titularis kan een gewone kentekenplaat overgedragen worden op naam van
de overlevende echtgenoot, de overlevende wettelijk samenwonende partner of één van zijn kinderen,
voor zover dat het voertuig van de overleden titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven
wordt onder dit plaatnummer.
De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.
In de praktijk :
Vul het aanvraagformulier in en vermeld in het vak X10 “
Overdracht plaat van ... naar ...”
Bijvoorbeeld
“Overdracht van een plaat tussen echtgenoten”.
Kleef een verzekeringsvignet op het formulier en voeg de 2 nodige bijlagenbij:
1e bijlage:
een handgeschreven akkoord van de huidige titularis die zijn kentekenplaat wenst
over te dragen
OF een bewijs van overlijden afgeleverd door de gemeentelijke administratie.
2e bijlage:
voor een overdracht van plaat tussen gehuwden: ofwel een recent afschrift uit de
huwelijksakte afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn. Ofwel een recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente.
Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
voor een overdracht van plaat tussen wettelijk samenwonenden: een attest van
wettelijke samenwoning afgeleverd door de gemeente.
Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
Voor een overdracht van plaat van ouder naar kind: ofwel een uittreksel uit de
geboorteakte afgeleverd door de gemeente, ofwel een afschrift van de akte van
wettelijke adoptie afgeleverd door de gemeente, ofwel een
recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente.
Dit laatste attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
Opmerking
:
Wanneer het gaat over een overdracht van een kentekenplaat tegelijkertijd met
het voertuig dat op die plaat was ingeschreven, moet er geen attest van een keuringsstation op het aanvraagformulier
voorkomen. In dit geval moet het originele kentekenbewijs bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd worden
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”