Verzaking erfenis

KVDB2000
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verzaking erfenis

#1 , 21 aug 2016 09:04

Beide ouders zijn recentelijk op 1 maand tijd beiden overleden.
Wij zijn met 4 kinderen die oa onroerend goed erven. Echter, jongste broer en zus woonden bij de ouders en onder morele druk deden ik en mijn oudere zuster afstand van ons erfrecht. Ikzelf ben gescheiden en heb uit mijn huwelijk 1 dochter (16 jaar). Ik vernam nu echter dat door mijn verzaking er een zogenaamde erfenissprong zou gebeuren waardoor mijn dochter rechtstreeks zou erven van de grootouders.
Opzoeking op het net leert me dat dit een wet zou zijn van 2013.
Om persoonlijke redenen zou ik dit liever niet zien gebeuren. Kan ik mijn verzaking herroepen ?
Of tenminste nietig laten verklaren ? Alvorens ik verklaring tekende op de griffie van de rechtbank stelde ik namelijk al een daad van aanvaarding, namelijk de auto en nummerplaat van overleden vader laten overzetten op mijn naam.

Wie weet raad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 aug 2016 11:46

Onder morele druk, dat versta ik niet. En inderdaad, als uw dochter de erfenis niet weigert, erft zij uw deel. Daar zijn uw broer en zus niet mee verder gekomen. Indien u de auto van uw ouders zonder vergoeding op uw naam zet, heeft u reeds een deel van de erfenis ontvangen. Dit kan een reden zijn om de weigering ongeldig te verklaren. Wend u daarvoor wel tot de notaris of de rechtbank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 21 aug 2016 12:19

Uw dochter is minderjarig: haar verwerping zal dus de tussenkomst van de rechtbank vereisen. Die geen reden zal zien om dat toe te staan. Dat is dus ook geen oplossing.
Herroepen van uw verwerping kan alleen maar als niemand anders ze al heeft aanvaard.
Blijft als enige over: vernietiging van uw verwerping. Hoe gaat U dat pleiten? Ik heb geen idee hoe dat goed komt, maar een advocaat zal U zeker nodig hebben.

Reclame

KVDB2000
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2016 17:58

De morele druk is vrij simpel : jongere broer en zus woonden bij de ouders in het ouderlijke huis. Nu beiden overleden zijn opperden zij dat zij nu op straat kwamen te staan met niks mocht de erfopvolging doorgaan zoals die eigenlijk hoort te zijn. Eigenlijk ben ik te goedgelovig geweest en was ik niet eens aanwezig (enkel de 2 zussen) bij de notaris toen ze de erfenis gingen bespreken. Ik begrijp dan ook niet echt goed waarom de notaris hun niet wees op de erfenissprong. Ik heb nu deze notaris hierover aangeschreven en wacht even de reactie af, maar ik denk dat nietigverklaring allicht de beste optie zal worden en ik dus een advocaat onder de arm zal moeten nemen

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 21 aug 2016 19:56

Het feit dat uw broer en zus willen blijven wonen staat los van de erfenis. Zij kunnen blijven wonen, mits een kleine huur te betalen aan de 2 anderen. Er is ook steeds de mogelijkheid om mekaar uit te kopen, na de correcte vererving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KVDB2000
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2016 10:48

Nog een aanvulling op dit verhaal : de notaris leverde reeds een akte af en liet deze registreren omtrent de erfopvolging.
Echter, in deze akte is er totaal geen vermelding gemaakt dat ik een dochter heb die door de erfenissprong wettelijk erfgename werd.
Op mijn vraag/opmerking per mail krijg ik totaal geen reactie. Dan maar naar het kantoor gebeld waar een bediende mij laconiek wist te melden dat het inderdaad wel klopt dat mijn dochter nu erft, maar dat zij dit niet zal weten als niemand het haar zegt, wat natuurlijk een belachelijk standpunt is.

Nogmaals benadrukken dat ik nog nooit contact had met deze notaris, noch bij geen enkel gesprek betrokken ben geweest. Zussen regelden dat allemaal zondermeer.

Is mijn enige optie nu een advocaat onder de arm nemen ? En wie zal moeten opdraaien voor deze kosten ?

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 25 aug 2016 13:29

Heeft u een eigen notaris? U kan een andere notaris inschakelen om uw rechten én die van uw dochter te verdedigen. Wacht nog af met een advocaat.
Dat zeggen van ' als uw dochter het niet weet' is zuivere flauwekul.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KVDB2000
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2016 08:07

Even een update : wij zijn allen (4 kinderen) bijeengeroepen bij de notaris om een oplossing te zoeken.
De notaris liet alles juridisch uitzoeken en kwam tot de constatatie dat nietigverklaring van mijn verwerping juridisch de enige uitweg is, zeker ook omdat deze verwerping volledig niet is. Ondertussen maakte zij de stukken over aan raadsman om dit door de bevoegde rechtbank te laten bekrachtigen.

De verkoop van het onroerend goed zal dus aan de orde zijn. Evenwel, broer en zus gaan er van uit dat zijn dit zomaar kunnen inkopen zondermeer.
Maar wat als ik hier niet akkoord mee ben en ook kandidaat ben om het onroerend goed aan te kopen ?
Het is toch niet zo dat, omwlle van het feit dat zij er momenteel (en kosteloos!) blijven wonen , zij automatisch voorrang krijgen ?

Wat moet en kan er gebeuren in dergelijk concrete geval ?

Wouter VH
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 okt 2016 09:45

Even een update : wij zijn allen (4 kinderen) bijeengeroepen bij de notaris om een oplossing te zoeken.
De notaris liet alles juridisch uitzoeken en kwam tot de constatatie dat nietigverklaring van mijn verwerping juridisch de enige uitweg is, zeker ook omdat deze verwerping volledig niet is. Ondertussen maakte zij de stukken over aan raadsman om dit door de bevoegde rechtbank te laten bekrachtigen.

De verkoop van het onroerend goed zal dus aan de orde zijn. Evenwel, broer en zus gaan er van uit dat zijn dit zomaar kunnen inkopen zondermeer.
Maar wat als ik hier niet akkoord mee ben en ook kandidaat ben om het onroerend goed aan te kopen ?
Het is toch niet zo dat, omwlle van het feit dat zij er momenteel (en kosteloos!) blijven wonen , zij automatisch voorrang krijgen ?

Wat moet en kan er gebeuren in dergelijk concrete geval ?
Voor zover ik weet moeten alle eigenaren (jullie vier dus) akkoord gaan voor verkoop. Wilt u dit kopen, moet de rest akkoord gaan, willen uw broer en zus dit kopen, zal u uw akkoord moeten geven.

Je kan moeilijk een eigendom verkopen als één van de eigenaren niet akkoord gaat denk ik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”