Erfenis oma na overlijden moeder

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Erfenis oma na overlijden moeder

#1 , 07 aug 2016 12:33

Goedemiddag,

Een korte vraag:
Wat gebeurt er indien mijn grootmoeder overlijdt? Het deel vd erfenis dat normaal naar mijn moeder zou gaan?
(Mijn moeder is overleden, ze had wel nog een broer en twee zussen).
Mijn moeder was ook getrouwd.
Gaat haar deel dan naar haar zussen en broer of naar haar weduwnaar?

Mijn stiefvader heeft ons heel onterecht behandeld na het overlijden van mama, en ik vraag me af of hij dan, immers als vruchtgebruiker van alles van mijn moeder, ook de erfenis die normaal naar mama zou gaan ontvangt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 07 aug 2016 12:56

Deel 1
Er ontbreekt wat geschiedenis in uw vraag. Graag aanvulling:
- was uw grootmoeder getrouwd?
- is uw grootvader reeds overleden
- heeft uw moeder zaken geërfd van haar vader, in blote eigendom waarbij het vruchtgebruik nog bij grootmoeder is gebleven?


Deel 2
In elk geval komen de kinderen van uw moeder automatisch in haar plaats en erven zij het aandeel van "moeder" in de erfenis van grootmoeder (een vierde, als er geen testament is en grootmoeder weduwe is of ongehuwd; en niet wettelijk samenwonend). DE ex-(2de)echtgenoot erft nu niets meer. Naargelang van wat U me gaat antwoorden op deel 1, vergroot eventueel zijn vruchtgebruik.

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2016 13:19

Dankjewel voor je snelle antwoord!

Mijn grootmoeder was getrouwd, haar man is overleden in 1998.
Over het huis waarin ze woonde met haar man (en wellicht ook nog redelijk wat andere gelden) had mijn grootmoeder idd vruchtgebruik. Dat huis is inmiddels verkocht, grootmoeder woont nu in een home.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 aug 2016 16:09

Maria, wat is er gedaan meet de gelden die in de nalatenschap van uw moeder zaten. IK mag hopen dat die gelden op uw naam staan, als blote eigenaar. Dan kan stiefvader die gelden al niet vervreemden die u normaal toekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 08 aug 2016 18:29

Toen uw grootvader stierf, heeft uw moeder samen met andere kinderen normaal gezien de blote eigendom geërfd van een half huis en van de helft van het geld dat uw grootouders hadden.
Toen uw moeder stierf, heeft haar echtgenoot het vruchtgebruik geërfd op haar erfenis. Op wat in de eerste zin hiervoor staat was dat een speciaal vruchtgebruik: een vruchtgebruik "in afwachting" want het echte vruchtgebruik zat nog steeds bij grootmoeder. Als grootmoeder zou sterven terwijl de echtgenoot nog in leven is, dan wordt zijn vruchtgebruik "wakker". dat bedoel ik met "zijn vruchtgebruik kan nog groter worden".
Maar als het huis al verkocht is, moet er toen normaal gezien rekening gehouden zijn met dit slapende recht van uw stiefvader en moet hij daar een klein % in gekregen hebben.
Hetzelfde verhaal geldt voor alle "geld" in de erfenis.
Deze situatie doet zich telkens voor als er overlijdens zijn buiten de "normale" volgorde. Als eerst de grootouders sterven en dan de kinderen en dan de kleinkinderen, dan is het een stuk simpeler. Hier stierf een kind terwijl haar moeder nog leefde.

Zo komen we bij de vraag van Wanton: wat is er in het verleden allemaal al geregeld wat "geld" betreft?

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2017 00:37

Ik denk niet dat er veel geregeld is destijds...

Maar mijn stiefvader krijgt sowieso geen deel van wat naar mijn moeder zou komen?
Behalve dan dat deel waar mijn moeder eigenlijk op het moment van haar eigen overlijden al naakte eigenaar van was?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”