notaris problemen sinds 4jr

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

notaris problemen sinds 4jr

#1 , 03 aug 2016 09:40

Om de problemen over de verdeling van een erfenis op te lossen zitten we nu aan onze 2de notaris,
Mijn vrouw is erfgename van haar overleden zus die getrouwd was,zij heeft haar man overleeft en die heeft drie kinderen uit een ander huwelijk .
Ik heb tot hiertoe altijd kunnen deelnemen aan de gesprekken maar plots en zonder reden word mij de toegang tot de vergaderingen ontzegt,waardoor mijn vrouw alleen tegenover een driekoppige tegenpartij staat ,niettegenstaande wij een huwelijkscontract met aanwinst van goederen hebben, ik deel dus mee in de kosten voor de fiscus en ben bijgevolg ,toch volgens mij, betrokken partij .
Is hier een wetgeving over of kan de notaris dit zomaar opleggen.
Als dat zo is dan is de notaris niet onpartijdig en is er sprake van favoritisme.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 aug 2016 12:11

U bent geen erfgenaam en dus geen betrokken partij
Wat uw vrouw erft komt NIET in de gemeenschap, maar blijft haar persoonlijk bezit.

U kan dus inderdaad geweerd worden uit die vergaderingen aangezien u geen betrokken partij bent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 05 aug 2016 21:36

ook al betaal ik de helft van de kosten bij fiscus? Wetgeving op zijn Belgisch.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 aug 2016 21:40

Welke kosten van de fiscus?
De erfenisrechten worden uit de erfenis betaald.....dus door de erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 06 aug 2016 21:22

Dat is nog een ander probleem,we hadden een eerste notaris, die alles opgemaakt had,haar papieren waren te laat binnengedaan voor de erfenisrechten waardoor wij haar boete hebben mogen betalen ,voor de erfenisrechten moesten we 450000€ betalen, volgens mij heeft die triene een comma verkeerd gezet,we moesten alles betalen,anders kwam er 1600€/maand intrest bij, en achteraf konden we hierop reageren,Ondertussen was de tegenpartij,de kinderen van de de man ,ook niet akkoord met de verdeling en die vroegen een herziening met een nieuwe notaris,die trekt zich niets aan van het feit dat de beslissing van de eerste notaris werd goedgekeurd door de fiscus ,dat alles betaald werd en dat we ondertussen nog geen frank(€) gezien hebben van de erfenis .Ondertussen wachten we reeds maaaaanden op een teken van leven van de nieuwe notaris,Ik denk dat we onze zuurverdiende centjes nooit meer terug zien,ik ben ondertussen 64jaar en we gaan ons vijfde jaar in van problemen en mijn geloof in de wetgeving is reeds lang verdwenen.

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 16 aug 2016 22:05

Blijkbaar ga ik ook hier niet veel slimmer uitkomen.
Maar misschien zijn er nog mensen die in dezelfde situatie als wij verkeren?

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 17 aug 2016 06:01

Als U uw vrouw wil vertegenwoordigen in haar hoedanigheid als erfgename, lijkt het me voldoende dat zij U een volmacht schrijft. U kunt deze volmacht dan overhandigen aan de andere partijen; zij moeten daar rekening mee houden. Vanaf een bepaald niveau (een bepaald soort beslissingen) moet dat wel een notariële volmacht zijn.

Het is niet omdat de fiscus een bepaalde berekening maakt of voorlopig niet reageert op bepaalde gegevens, dat zij dat goedgekeurd heeft. De fiscale aangifte heeft weinig tot niets te maken met uw erfenisproblemen uit het burgerlijk recht.

U betaalt misschien nu wel mee in de erfenisrechten die U vrouw moet betalen, maar bij uw of haar overlijden moet daar tussen U beiden een afrekening worden van gemaakt.

Is die berekening van 450000 gebeurd bij Vlabel?


asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 17 aug 2016 11:29

Vermoedelijk heeft de LLE het vruchtgebruik verkregen, maar gelet op de betaling van 450.000 EUR aan erfrechten kan het bijna niet anders dat voor delen van de erfenis de omzetting van de waarde van het vruchtgebruik kan worden gevraagd.
Daarmee kunnen de erfenisrechten, of minstens een deel ervan, worden betaald.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 29 sep 2017 10:14

Ondertussen gaan we straks naar jaar 6.
Onze tweede notaris heeft ondertussen het huiswerk van de eerste notaris uitgepluist en tot de beslissing gekomen dat deze zijn werk goed heeft gedaan en hij heeft dan ook alle punten gewoon overgenomen en terug opgemaakt.
Hierop hebben alle partijen getekend voor akkoord van de verdeling,waarop de notaris een bank gevraagd heeft om de verdeling in de praktijk om te zetten en wat denk je , mijn vrouw is gaan tekenen in de bank te Maasmechelen en ondertussen is er weer geen spoor van leven meer van de tegenpartij.
Mijn vraag:
Zijn de handtekekningen , tijdens de vergadering van de notaris, bindend ?
Zo ja , waarom moet er dan nogmaals getekend worden bij de bank om die verdeling daadwerkelijk op te starten.
Als de tegenpartij verder niet wil tekenen , kan de notaris die opdracht dan niet geven,met als volmacht : de handtekeningen van tegenpartij op de notariele vergadering?
Bestaat er ook zoiets als een verjaring op een erfenis en wil de tegenpartij hiervan misschien (mis)bruik maken om alles onnodig te rekken.
Zo ja ,moet ik dan terug van voorafaan herbeginnen met een derde notaris?
Met dank voor de duidelijke uitleg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”