Naakte eigendom

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Naakte eigendom

#1 , 28 jul 2016 15:13

Wij zijn met 2 zusters, mijn moeder heeft waarschijnlijk zonder mijn medeweten alles of gedeelte geschonken onder de vorm van naakte eigendom aan mijn zuster.
Nu wil mijn moeder dit laten wijzigen, zodat wij elk 50% krijgen van die naakte eigendom.
Weet iemand of dit kan gewijzigd worden.
Ik denk dat mijn zuster en haar man aan mijn moeder papieren laten ondertekenen heeft, door haar pillen te geven, als ze in een dieptepunt zat, dat ze zelf niet beseft wat ze ondertekend heeft, daar als ik iets uit de akte van de notaris voorlees, antwoord ze : hebben dit nadien toegevoegd, hiervan weet ik niets.
In september heb ik een afspraak gemaakt bij die notaris, hopelijk komt de waarheid aan het licht , wat mijn moeder ondertekend heeft.
Mijn zuster en haar man proberen via telefoon naar de bank, verzekeraar, waar ze boodschappen doet, haar uitgaven te controleren, hebben zij beiden hier wel het recht van.
Kunnen zij de naakte eigendom verkopen, terwijl mijn moeder in leven is, het % dat ik of mijn zuster heeft, zal ik waarschijnlijk maar te weten komen bij de notaris in september.
Kan deze akte gewijzigd worden, daar zijzelf niet beseft wat naakte eigendom betekent.
Hopelijk kan iemand mij al een stukje mysterie uitleggen,
alvast bedankt :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 jul 2016 20:12

Ik hoor in dit verhaal nergens iets van vader. Hadden uw ouders samen een huis en is vader overleden?
Het kan natuurlijk niet dat moeder alles aan slechts één van haar kinderen schenkt. Nu die schenking ongedaan maken is niet zo makkelijk. Wat kan is dat , slechts bij de nalatenschap van moeder, uzelf compensatie krijgt doordat eerst u zoveel krijgt als dat huis dan waard zal zijn. Kan dat niet, kan u geld vragen aan uw zuster.
Normaal zou de notaris uw moeder én uw zuster moeten verwittigd hebben van deze abnormale schenking en hen wijzen op de mogelijke gevolgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2016 20:20

Ja, vader is reeds 20 jaar overleden, moeder had normaal het recht op alles tot aan haar dood, daar komt nu plots verandering door schenking naakte eigendom, weet niet wat het volledig inhoud, daarom ga ik met moeder naar notaris, inlichtingen vragen.
Sinds mijn zuster getrouwd is, over 30 jaar, hebben bijna nooit contact gehad met elkander.
Dit contract is volgens ik in de papieren die mijn ma heeft , opgemaakt vorig jaar in februari.
Alvast bedankt op je snelle reactie

Reclame

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2016 20:20

Ouders hadden samen een eigen huis, was dit vergeten te vermelden

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2016 20:36

De eigendom was onder gemeenschap van goederen, diegene die het langst leeft heeft alles, hierdoor komt er waarschijnlijk nu verandering in de zaak ( naakte eigendom) en op een rekening dat een bepaald bedrag vast staat, naar het schijnt voor herstelling aan het huis.
Mijn zus vermelde haar onlangs, bij welk gesprek kan ik niet achterhalen, als het geld op is, is het op

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 29 jul 2016 11:24

Vraag aan die notaris hoe de eigendomsverhouding was van de woning en andere tegoeden, na het overlijden van vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2016 20:32

Moeder heeft alles tot haar overlijden, dat heeft zij gewijzigd met schenking naakte eigendom aan mijn zuster, mijn moeder zegt dat wij het kunnen aanvechten, het exacte deel gaan wij te weten komen bij de notaris, maar wij denken dat mijn zuster de 100% heeft

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 29 jul 2016 20:40

Uw moeder is volle eigenaar van de woning.
Ze heeft een schenking gedaan aan één van haar twee kinderen.
Met twee kinderen is het mogelijk het ene kind met maximum 1/3 te bevoordeligen tov het andere kind.

Uw moeder kan dergelijke schenking doen omdat ze volledig vrij over haar bezittingen beschikt en beslist.
Maar als ze meer dan 1/3 van haar bezittingen wegschenkt aan uw zus, dan dient u na haar overlijden,
bij de verdeling van de erfenis, gecompenseerd te worden voor het bedrag waarmee dat 1/3 werd overschreden.

Voor die berekening moet het huis geherwaardeerd worden aan de marktprijs op het ogenblik van het overlijden van uw moeder.

Verder: "Nu wil mijn moeder dit laten wijzigen, zodat wij elk 50% krijgen van die naakte eigendom."

Uw moeder kan hierover niet meer beslissen aangezien ze geen eigenaar meer is.
Uw zus kan dat -indien ze dat zou willen- wel corrigeren door de helft aan u te schenken, maar dat zal een dure grap zijn mbt
de te betalen schenkingsrechten in zijlijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2016 21:38

Goede Avond allen,
Bedankt voor jullie antwoord.
Heb nog een vraag, daarna zien ik verder na 14 september.
Mijn moeder heeft waarschijnlijk alles geregeld onder een zware depressie, met inname van medicatie die mijn schoonbroer en mijn zus haar gegeven heeft.
Deze medicatie is normaal op doktersvoorschrift verkrijgbaar, maar is toegediend zonder consultatie van een geneesheer ( hiervan hebben wij een mailbewijs)
Misschien is er hierdoor een ontbinding mogelijk, zodat mijn moeder terug eigenaar wordt van haar huis.
Alle tips welkom
Vriendelijke groeten

Marcopolo001
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 sep 2016 21:25

Kan een schenking van naakte eigendom ontbonden worden, daar mijn moeder , nog goed van geest is, en van niets weet, denken wij dat er schriftvervalsing gebeurd is door mijn zuster, zeer gemakkelijke handtekening van mijn moeder, waarvan haar man advocaat is, en hijzelf het dossier volledig opgesteld heeft, en doorgegeven heeft aan zijn goede vriend notaris.
Naar wie moeten wij ons richten voor verder onderzoek ?
Vrederechter, Politie, andere notaris?
Daar mijn moeder opgelicht werd door mijn zus en schoonbroer.
Moeten wij het dossier laten overbrengen naar een andere notaris, wat kost dit ongeveer?
Al haar geld wordt ook beheerd door die schoonzoon, die naar het schijnt curator is van mijn ma.
Daar hij een familielid is , kunnen wij een andere curator laten aanstellen?
Mijn ma kan nog al haar geldzaken beheren, en plots is hij curator ( waarschijnlijk door een bevriend rechter)
Al haar uitgaven worden gecontroleerd, zij mag niets uitgeven, geen voedingssupplementen kopen, bankrekening wordt gecontroleerd.
Terwijl ze dit met haar pensioen allemaal reeds lang deed, zonder grote onkosten te maken, en steeds een kleine overschot had.
Wie kan ons goede raad geven in deze duistere zaak?

Alvast bedankt op voorhand

Hof van Commerce
Berichten: 47

#11 , 29 sep 2016 00:51

- Curator? Als dat over bewind of dergelijke gaat kan uw moeder zelf de nodige stappen ondernemen om dit te beëindigen zodat zij zelf weer volledig juridisch bekwaam wordt. Als die persoon gewoon een bankvolmacht heeft kan ze die intrekken.
- Verder veel betichtingen. Gaande van oplichting tot schriftvervalsing door advocaten, notarissen,... . In zoiets kan je als buitenstaander geen advies geven. Als u werkelijk gelooft, en uw moeder bevestigt dit, dat het zo'n proporties aanneemt, dan neemt u best een advocaat onder de arm. Wat zeg ik, uw moeder is nog in leven: neemt zij best een advocaat onder de arm.
- Hebt u de schenkingsakte van naakte eigendom reeds kunnen inzien? Staat daarin opgenomen dat uw moeder 'buiten deel' schenkt aan uw zuster, of slechts 'als voorschot op erfenis'? Die akte gaan ontbinden, daarvoor kan uw moeder stappen proberen ondernemen overeenkomstig streepje 2. Ze moet dan zelf gaan bewijzen dat ze toen niet bekwaam was, kans op slagen lijkt me niet bijster groot. Tenzij het schriftvervalsing is en er uit handtekeningenonderzoek blijkt dat uw moeder niet tekende bij de notaris, doch iemand anders, in welk geval we het op tijd en stond wel in de krant zullen lezen. Als de akte daadwerkelijk "buiten deel" is toegekend, kan eventueel een aanpassing volgen bij nieuwe akte, naar "als voorschot" aan uw zus. Dan volgt er verrekening bij overlijden van uw moeder. Probleem is dat uw zus moet instemmen. Misschien is het sowieso "als voorschot" bepaald in welk geval er zich géén probleem stelt.
- Uw zus kan de naakte eigendom verkopen. Marktgewijs verkoopt dat echter niet zo gemakkelijk, naakte eigendom. Waarschijnlijk bepaalt de schenkingsakte dat het haar verboden is het goed te vervreemden.
- Uw eerste bericht: uw moeder deed dit alles misschien zonder uw medeweten, doch zij mag dit doen. Enkel is het zo dat u bij haar overlijden recht hebt op uw reserve van 1/3de deel. Hoe bent u in kennis gesteld van de schenking door uw moeder?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”