Rekeningen in debetstand

Jessie29
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rekeningen in debetstand

#1 , 26 jul 2016 13:11

Hallo,

Mijn moeder is op 30/11/2015 overleden, haar man (mijn stiefvader) wou die dag nog geld afhalen en had gezegd dat de rekening al geblokkeerd was.
Goed dacht ik, nu krijg ik een brief dat haar rekening negatief staat. Blijkt dat de rekening(en) door haar man pas op 22 december geblokkeerd werden. Er stond nu geen massa's geld op maar dat heeft hij wel nog allemaal kunnen overschrijven naar zijn neef en een vriend, ook de Visa kaart werd nog gebruikt.
Ik hoor van verschillende mensen dat het blokkeren van de rekeningen automatisch gaat maar volgens mij klopt dit niet?
Ik ga in ieder geval de erfenis verwerpen maar ik ben er niet mee akkoord dat haar man dit heeft gedaan. Kan ik hier nog iets tegen doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 jul 2016 13:36

Dat gaat niet automatisch.
Meestal zijn het de erfgenamen zelf die het overlijden melden aan de bank, waarop de bank vervolgens de rekeningen en de safe blokkeert.

Het is een groot misverstand dat bij een overlijden een onzichtbare hand alles doorgeeft en dat er voor de erfenisregeling en successieaangifte notarissen uit de lucht komen vallen.

Dat is enkel het geval in sommige middeleeuwse toneelspelen (deus ex machina).

ps: het is het saldo op de dag van overlijden dat telt voor de erfrechten; het geld achteraf wegmaken is volledig zinloos; bank geeft saldi door van dag van overlijden
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

k.b.
Berichten: 876

#3 , 26 jul 2016 14:28

Compleet zinloos ?
Deze "verdwijning" heeft tot gevolg dat TS de erfenis gaat verwerpen ... de spaargelden van haar moeder zijn naar haar stiefvader gevloeid van wie TS geen bloedverwant is en dus niet tot de erfgenamen behoort.

Bovendien is het maar de vraag of TS weet had van alle rekeningen waar haar moeder eventueel spaargelden op had ...

k.b.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 jul 2016 17:11

Compleet zinloos ?

k.b.
Gelieve mijn woorden niet uit hun context te halen en er dan een commentaar op te geven.
Ik schreef dat het volstrekt zinloos is om na overlijden nog geld van een rekening af te halen aangezien het saldo dat de bank meedeelt om de erfrechten te betalen de rekeningstand is op de dag van het overlijden.
Daarom is het zinloos om de rekening leeg te halen na het overlijden.
Ik ben nog steeds van mening dat mijn opmerking volledig correct is.

Ik heb hoegenaamd niet geschreven dat TS daarom de erfenis maar moet verwerpen, wat jij nu laat uitschijnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 jul 2016 18:20

Inderdaad, TS mag en moet eisen dat die man de gelden die hij heeft afgehaald of overgeschreven vanaf da dag van overlijden, terug ter beschikking stelt van de nalatenschap. Hij heeft minstens diefstal en fraude gepleegd. En inderdaad, vraag reeds aan de bank kopie van hun aangifte zodat u weet heeft over welk bedrag het gaat.
Elke bank waar moeder en/of vader een rekening had, zal u moeten contacteren als wettelijk erfgenaam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.
Berichten: 876

#6 , 27 jul 2016 10:00

Neen ... maar de cirkel is natuurlijk wel rond ...
Indien TS zou verwerpen ... dan is hij/zij geen erfgenaam niet meer en moeten de andere banken ook geen contact meer opnemen met hem ...

Verder ga ik hier niet verder ingaan op de "waarde" van het eerder gebruikte woord "zinloos" ... laten we het houden op het feit dat het ontvreemden van gelden uit de nalatenschap niets te maken heeft met "zin" of "onzin" maar een misdrijf is ...
En dat mogelijks door dergelijke actie de "afloop" van de vereffening wel kan worden beïnvloed ...

Over het initiatief van de bankinstellingen om "contact te zoeken" met de erfgenamen ga ik mij ook niet uitlaten ...
Zolang de sector de procedures van hun eigen overkoepelende organisatie met voeten treedt lijkt mij dit compleet zinloos ...
https://www.febelfin.be/nl/dienstverlen ... rekeningen ( is niet veel meer dan "papier" )

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”