openstaande fakturen na erfenis afgesloten via notaris

D-Feat
Topic Starter
Berichten: 15

openstaande fakturen na erfenis afgesloten via notaris

#1 , 19 jul 2016 17:56

Haloa,

onze vader is nu bijna 2 jaar overleden.. wij hebben de erfenis via notaris laten lopen omdat wij nog met 2 half broers zitten..
tot hier alles in orde.. iedereen zn deel mooi ontvangen alles ok...

Maar na het afsluiten bij de notaris van de erfenis hebben wij opeens in totaal nog 3 fakturen ontvangen van het ziekenhuis
faktuur 1 en 2 ter hoogte van 50 en 125€ hebben wij gewoon betaald zonder moeilijk te doen.. onze 2 half broers weten hier ook niets van, hebben daar geen contact mee vandaar... maar faktuur 3, bedraagt opeens nog is 1000€...

Heb dan meteen naar notaris gebeld om te vragen om dat op te volgen.. volgens hem is dossier afgesloten en moeten wij dat direct betalen en proberen het deel van onze half broers zelf terug te vorderen!? klopt dit!? mag dat zomaar!?

Volgens mijn boekhouder en anderen klopt dat totaal niet en was het aan onze notaris om dat reeds op te vragen voor het dossier af te sluiten..
het is hun taak om alle kosten op te vragen en deze in rekening te brengen vooralleer een dossier af te sluiten... wat ik ergens ook meer als normaal vind gezien de hoge kosten dat zij rekenen 8_)

Graag jullie mening hierover.. heb ondertussen notaris opnieuw gecontacteerd met laatste info.. benieuwd naar zijn reactie

Alvast bedankt & groeten
Bruno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D-Feat
Topic Starter
Berichten: 15

#2 , 08 sep 2016 15:39

Haloa,
Niemand die mij hieromtrend kan helpen aub...
alvast bedankt & groeten
Bruno

KimSe
Berichten: 697

#3 , 08 sep 2016 15:49

ik spreek nu vanuit mijn ervaring

Een notaris kan onmogelijk weten wanneer de laatste facturen zijn binnengekomen.
Het notariaat waar ik werkte vroeg NOOIT zelf facturen op (notaris heeft in principe geen zaken met welke facturen nog moeten opgemaakt worden) en liet dit altijd aan de erfgenamen over.

Wat ik wel eigenaardig vind... uw vader is 2 jaar geleden overleden en de laatste factuur van het ziekenhuis is nu pas gekomen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 08 sep 2016 19:25

Normaliter wacht de notaris een maand of 6 na het overlijden. Meestal zijn alle facturen dan binnen. daarna sluit hij de erfenis af en ontvangen de erfgenamen elk hun erfdeel.
Als er nadien nog facturen opduiken is het uiteraard aan de erfgenamen om die te betalen. Zij hebben tenslotte ook het geld ontvangen. Niet de notaris....
Een notaris kan natuurlijk ook drie jaar wachten na het overlijden. maar dan zouden erfgenamen weer klagen dat ze hun geld te traag krijgen enz... Dus inderdaad betalen met de verschillend erfgenamen. Ofwel niet betalen en wachten op dagvaarding.... Maar dat gaat u meer kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#5 , 29 sep 2016 00:57

Als de notaris nadien zo'n vraag krijgt, mag hij mijn inziens wel een briefje schrijven naar alle partijen met kopij van de factuur en hen vriendelijk uitnodigen de betaling uit te voeren voor hun gedeelte. Partijen moeten wel beseffen dat de notaris geen enkel drukkingsmiddel meer heeft: de gelden zijn uitgekeerd, de kans dat de partijen geen gevolg geven aan zijn verzoek zijn groot. Facturen zelf opvragen gaat inderdaad niet, hoe begin je daar aan?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”