Manieren om ongelijke schenking te compenseren?

bartbrend
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Manieren om ongelijke schenking te compenseren?

#1 , 13 jul 2016 14:36

Mijn vader wil onroerend goed schenken aan mijn broer en mezelf.

Het gaat om een boerderij, weide bij die boerderij, een huis en een garage.

De waarde van de boerderij is gelijk aan de 3 andere, maar het is zinloos dat ik de weide heb terwijl m'n broer de aanpalende boerderij heeft.

Mogelijkheid is dat m'n broer onmiddellijk na de schenking de weide koopt, maar dan komen er natuurlijk weer registratierechten, opnieuw naar de notaris, etc.

Zijn er manieren dat mijn vader de boerderij en weide aan m'n broer schenkt en m'n broer me op een ander manier compenseert?

Alvast bedankt,

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2016 19:13

De algemene regel in zo'n situatie , om later geen problemen of discussies te hebben , is steeds : geef elk kind hetzelfde en evenveel.
Vader doet die schenkingen aan beide kinderen in onverdeeldheid. De kinderen kopen dan mekaar uit, volgens hetgeen zij wensen volledig in bezit te hebben. Die registratierechten bedragen slechts 2.5 %.
U hoeft steeds via een notaris te gaan : bespreek één en ander op voorhand met hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bartbrend
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2016 22:10

Ah, dus als m'n broer de weide koopt, is het 2,5% registratie ipv 10%?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”