Vrijwillige onverdeeldheid

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vrijwillige onverdeeldheid

#1 , 12 jun 2016 06:21

Hallo,

Hoop dat er iemand mij kan helpen met het volgende.
Heb sedert een half jaar een huis aangekocht met mijn inmiddels ex-partner.
Daar hij een groot deel van zijn registratierechten kon terugtrekken van een andere huis dat hij te koop had, hadden we overeengekomen dat ik slechts 10% eigenaar zou zijn zodat hij het grootste deel kon terugtrekken, anders was het stuk minder.
Wij hadden voor februari trouwplannen en dus heeft de notaris een doc opgesteld dat van zodra we zouden trouwen het huis voor de helft ook mijn eigendom zou worden.
Nu is onderussen onze relatie beëindigd en ben ik dus vr 10% eigenaar en heb ik een lening samen met hem voor dit huis.
Hij is er ondertussen reeds ingetrokken en heeft alle kosten op zich genomen. Alsook de 10% registratiekosten.
Nu vroeg ik me vooral af wat voor mij het beste is om hier asap uit te stappen en mijn naam te kunnen schrappen bij de bank. Ik wil er niet rijker van worden maar wil mijn naam zsm uit alle aktes schrappen.
We zijn dus nooit getrouwd geweest en hebben ook niet samengewoond.
Ik had begrepen dat uit onverdeeldheid stappen niet v toepassing is bij ons gezien het geen gedwongen onverdeeldheid is (zoals bij erfenis), maar iets waar we samen voor hebben gekozen.
Klopt dit?
En moeten we dan effectief terug 3% registratiekosten dat we moeten betalen?
En wie moet deze betalen?

Of
Is een schenking ook mogelijk?
En hoeveel zal dit dan kosten?
Kan ik ook gewoon afstand doen van mijn deel? (Lening vd bank is normaal geen probleem)
Is een testament ook een mogelijkheid ??

Hij wilt dit zelf ook zo snel mogelijk opgelost zien, hij is dus ook bereid om mee te werken.
Vraag is eigenlijk vooral welke constructie het goedkoopst is voor ons beiden ??
Hoop oprecht dat iemand mij de juiste informatie kan geven, ben radeloos. Bij mijn notaris kan ik pas terecht over enkele weken.

Bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2016 06:30

.

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 11:22

.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 13 jun 2016 13:40

Wil de bank u wel schrappen van de lening?
Het is niet omdat jij dat wil en jullie dat overeenkomen dat de bank dat moet volgen. Zij hebben een contract met jullie beiden en moeten dus akkoord gaan om daar iets aan te wijzigen.

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2016 15:13

Bank is bereid om de lening te schrappen.
Zijn loon is meer dan voldoende om maandelijks dit op zijn eigen te kunnen aflossen.
Het gaat mij vooral wat de goedkoopste weg is om mijn naam vd akte vh huis te schrappen.

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2016 19:40

.

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2016 04:59

Iemand die kan helpen aub??
Thanks!

Sara K
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2016 01:15

.

duma
Berichten: 2871

#9 , 16 jun 2016 21:34

Je hoeft echt niet elke dag op je bericht te reageren met een leesteken.
Als het al iets uithaalt dan zal het zijn dat de mensen die het antwoord weten misschien niet meer willen reageren.
Niet iedereen zit elke dag op dit forum. Het is en blijft vrijwilligerswerk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”