Inboedel huis in vruchtgebruik.

wanton
Topic Starter
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Re: Inboedel huis in vruchtgebruik.

#1 , 19 mei 2016 18:23

De kinderen zijn onverdeeld (blote) eigenaar van die inboedel en huisraad. Dat wil zeggen dat elk recht heeft op een deel ervan. Men kan het dus als diefstal beschouwen als één der kinderen alles weghaalt zonder de anderen te verwittigen en hun de kans te geven ook iets te kiezen. Uit ervaring weet ik wel dat het moeilijk is om dezelfde waarde - als die er is - aan ieder te geven.
Verder is het natuurlijk spijtig dat het huis niet verhuurd wordt. Het zou een welgekomen bedrag zijn om de kosten in het rusthuis te betalen. Het huis verkopen kan natuurlijk, maar moeder moet akkoord zijn en meetekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mia105
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2016 13:46

mijn vader is zo'n 4 jaar geleden overleden, ik ben naakte eigenaar van zijn huis, maar zijn vriendin heeft het vruchtgebruik van woning, inboedel en auto gekregen via testament. Tussen ons gaat het niet, nooit geweest. Ze is amper 12 jaar ouder dan ik. Nu is mijn vraag kan ik het huis verkopen?
Heb één dochter die een huis huurt. Zou die graag helpen om iets te kopen.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 19 jun 2016 14:13

mia, geen topic kapen van een andere vraagsteller. Dat is heel verwarrend om op te volgen. Start zelf een eigen topic met je vraag.

Reclame

mia105
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2016 18:24

mia, geen topic kapen van een andere vraagsteller. Dat is heel verwarrend om op te volgen. Start zelf een eigen topic met je vraag.
Mijn vader is nu bijna 4 jaar overleden, hij was samenwonend met zijn vriendin in zijn huis. Nu heeft zij volgens testament het vruchtgebruik van het huis en inboedel. Ik ben dus naakte eigenaar. Sedert het overlijden van vader mag ik niet meer in het huis, maar mag ik wel de brandverzekering betalen. Heeft intussen een nieuwe vriend die daar inwoont. Ik zou graag het huis verkopen (mijn ouderlijk huis), daar ik één dochter heb die nu een huis huurt. Zou haar graag helpen een eigen huisje te kopen. Ik zelf ben enige dochter. Kan ik dit huis als naakte eigenaar verkopen zonder toestemming van de vruchtgebruiker. Of weet iemand een weg om dit te doen?

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 19 jun 2016 19:25

Moderator, help. Haal deze twee even uit elkaar a.u.b.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 jun 2016 23:13

Mijn vader is nu bijna 4 jaar overleden, hij was samenwonend met zijn vriendin in zijn huis. Nu heeft zij volgens testament het vruchtgebruik van het huis en inboedel. Ik ben dus naakte eigenaar. Sedert het overlijden van vader mag ik niet meer in het huis, maar mag ik wel de brandverzekering betalen. Heeft intussen een nieuwe vriend die daar inwoont. Ik zou graag het huis verkopen (mijn ouderlijk huis), daar ik één dochter heb die nu een huis huurt. Zou haar graag helpen een eigen huisje te kopen. Ik zelf ben enige dochter. Kan ik dit huis als naakte eigenaar verkopen zonder toestemming van de vruchtgebruiker. Of weet iemand een weg om dit te doen?
Je kan die woning niet verkopen, zolang er vruchtgebruik is verleend door u vader via een testament.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#7 , 23 jun 2016 14:49

Je kan wél de naakte eigendom verkopen, maar een koper daarvoor vinden is niet zo simpel om niet te zeggen onmogelijk: wie wil er een huis kopen waar vruchtgebruik voor iemand anders aanhangt?
Plus enkel een naakte eigendom is niet veel waard ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”