Schenking Naakte Eigendom, effect op erfenis?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Schenking Naakte Eigendom, effect op erfenis?

#1 , 27 apr 2016 11:02

Hallo allen!

Ik kan me voorstellen dat mijn vraag veel gesteld wordt, maar ik vond toch geen topic over een gelijkaardige situatie. Mijn excuses als die er wel is en ik er over keek…

De situatie: een weduwe heeft 3 dochters. Ze schenkt (kan ook verkoopt zijn, niet 100% zeker) de naakte eigendom aan haar dochter zonder andere erfgenamen (haar kleinkinderen, door overlijden van de andere 2 dochters) daarbij te betrekken. De weduwe woont sindsdien in een tehuis en werd onder bewindvoering geplaatst (dementie).

Wanneer de weduwe komt te overlijden, hoe zal haar onroerend goed verdeeld worden onder de erfgenamen, rekening houdende met de schenking (verkoop?) van de naakte eigendom?

Bedankt bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 27 apr 2016 20:00

Meestal kan je uit een ander forum niet de info halen die je zoekt voor je specifieke vraag; dus herbeginnen van nul kan nooit kwaad.

Als moeder de blote eigendom heeft verkocht, voor een werkelijk betaalde prijs die ook nog eens normaal was, zal bij haar overlijden het vruchtgebruik ophouden en wordt de blote eigenaar nu de volle eigenaar, automatisch. Moeder zou normaal gezien dan wel méér geld moeten nalaten. De erfenis wordt gewoon verdeeld.

Als moeder de blote eigendom heeft geschonken, wordt de blote eigenaar ook de volle eigenaar. Maar het kan zijn dat moeder dan te veel heeft geschonken aan X. Met 3 kinderen moet elk kind minstens 1/4 krijgen, en kon moeder met 1/4 doen wat ze wou.

Dat 1/4 moet berekend worden op de fictieve massa: de som van wat er is op datum overlijden PLUS alle schenkingen (de waarde van een onroerende schenking moet geherwaardeerd worden op datum overlijden).
Alles hangt er dus van af hoeveel geld moeder nalaat in verhouding tot de waarde van de schenking.
De inkorting gebeurt door minder-ontvangst van geld; en ik denk dat als er te weinig geld is, door betaling door X met eigen geld aan de anderen.
Het onroerend goed is volgens mij definitief in handen van X.
Desnoods moet die geld lenen.


---------

(Het was een weduwe; het onroerend goed moet dus van haar alleen geweest zijn; anders klopt het bovenstaande zeker niet)

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 27 apr 2016 21:35

Het betreft een weduwe die getrouwd was onder het stelsel 'langst leeft, al heeft'. Ze is nooit hertrouwd en zal dat, gezien ze onbekwaam is, ook niet meer kunnen.

Mijn voornaamste bezorgdheid was of de schenking/verkoop (aan een absoluut niet-marktconforme prijs) van de blote eigendom van de (toekomstige) erflater aan persoon X geen manier kon zijn om andere erfgenamen te benadelen.

Bij deze weet ik dus dat dit onmogelijk is... Er zijn dus 3 situaties mogelijk:
1. X kocht de blote eigendom aan een te lage prijs - X zal ofwel minder van de rest van de erfenis krijgen, of moeten bijpassen afhankelijk van de exacte cijfers. X zal alsnog 1/2 krijgen.
2. X kocht de blote eigendom aan een marktconforme prijs - X zal gelijk delen in de erfenis; ze betaalde immers voor de blote eigendom.
3. X kreeg de blote eigendom als schenking, wat meegerekend wordt als deel van de erfenis. X zal alsnog 1/2 van het totale vermogen krijgen

Bedankt voor uw antwoord!

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 28 apr 2016 10:51

U leest een ietsje meer dan ik schreef.
Ik heb het geval "verkoop aan een abnormale prijs" eigenlijk niet behandeld, omdat ik er geen ervaring mee heb.
Ik denk dat men na het overlijden, en indien men inkorting kan vragen, dan zal moeten bewijzen dat het een verborgen schenking betreft, toch voor een gedeelte. Wat een moeilijke zaak is uiteraard: wie zal zeggen wat een huis waard was op datum Z? In welke toestand was het...
Dus uw nummer 1 (helaas wellicht de werkelijke toestand) is wat kort door de bocht.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#5 , 28 apr 2016 12:07

Bedankt voor de toelichting!

Ik ben vrij zeker dat het een schenking was, dus dan zou het toch niet van toepassing zijn.

lachertje
Berichten: 273

#6 , 06 mei 2016 13:03

geachte,

wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, wij hebben een erkende landmeter schatter aangesteld

het huis was toen verkocht voor 125.000 aan de jongste zoon

de schatter schatte het 2 weken geleden op 285.000€ dat het toen waard zou zijn geweest in 2004

hij is ter plaatse gegaan en verslag is bruikbaar bij de rechtbank

tevens heeft hij eigendommen die omstreeks dat moment verkocht werd , de grote, de toestand en zo voort vergeleken

en daar heeft hij een totaal verslag van gemaakt kostprijs 500€

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”