Beding van aanwas

Equinespirit
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beding van aanwas

#1 , 11 apr 2016 12:57

Mijn partner en ik zijn feitelijk samenwonend, ik heb een zoontje uit een vorige relatie. Wij hebben een grond aangekocht en zouden graag weten wat we het beste laten schrijven in de akte met betrekking tot erfrecht bij het gebeurlijk overlijden van één van ons beiden of beiden.

Beding van aanwas beperkt tot vruchtgebruik? Beding van aanwas met optie? Testament? Huwen? Wettelijk samenwonen?

We zouden graag volgende regeling willen treffen:

Bij het gebeurlijk overlijden van de heer (mijn partner), wordt zijn deel van de eigendom overgelaten aan de heer (mijn zoontje) en bij ontstentenis aan mevrouw (ik).

Bij het gebeurlijk overlijden van mevrouw (ik), wordt haar deel van de eigendom overgelaten aan de heer (mijn zoontje) en bij ontstentenis aan de heer (mijn partner).

Bij het gezamenlijk gebeurlijk overlijden van de heer (mijn partner) en (ik), wordt de volledige eigendom overgelaten aan de heer (mijn zoontje).

Hoe kunnen we dit het beste laten opnemen in de akte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 apr 2016 23:05

Ik zou al beginnen met wettelijk te gaan samenwonen ( in afwachting van trouwen?). Via testament kan u idd de maatregelen nemen zoals u die vermeldt. De partner erft het vruchtgebruik, de zoon de blote eigendom bij uw overlijden. Maar één en ander is veel goedkoper dan een beding van aanwas.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 12 apr 2016 07:54

Uw bedoelingen en pogingen zijn nobel, maar veel kaas heeft U er niet van gegeten.

De maatschappij draait 100 keer sneller rond dan 30 jaar geleden. Het heeft dan ook weinig zin om U vast te zetten in eeuwigdurende constructies. Bij elke grote wijziging in uw toestand moet U wellicht toch uw situatie herzien, bijvoorbeeld als er gemeenschappelijke kinderen komen.

Hoe zet U zich vast (wat is er moeilijk om te wijzigen): (van hoog naar laag)
- een huwelijk met een huwelijkscontract
- een huwelijk zonder huwelijkscontract
- een beding van aanwas (de een al meer dan de ander)
- een samenlevingscontract (idem)
- wettelijk samenwonen
- een testament.

Wat biedt het meeste zekerheid over het gedrag van de andere? (wat is de speelruimte van de andere)
Exact hetzelfde lijstje, in dezelfde volgorde.

Doe dus inderdaad in de zin van Wantons voorstel: begin al met wettelijk samenwonen en elk zijn testament.
Met andere woorden: U hoeft nu nog geen zware beslissingen te nemen. Als U gaat bouwen, als er nog kinderen komen, als U al x jaar samen bent, als uw vermogen groter wordt, enz. bekijk dan telkens opnieuw de toestand.

En zet niets van dit alles in uw aankoopakte.

Uw idee om bepalingen op te nemen voor bij een gelijktijdig overlijden is zeer goed; daar zit U wel aan de beste kaasplank.
Meestal wordt dat nog wat uitgebreid (surf eens): ... worden gelijkgesteld met een gelijktijdig overlijden: overlijden binnen de maand na de andere ten gevolge van eenzelfde ongeval of voorval (de skibus belandt in een ravijn; de ene sterft in de bus om 10u30; de andere in de ambulance om 12u00 = voor de wet geen gelijktijdig overlijden - of de andere hangt een week tussen leven en dood: idem).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”