Overleden vader.

jekke
Topic Starter

Overleden vader.

#1 , 24 nov 2007 18:25

Hallo, ik wordt momenteel met het volgende geconfronteerd: Mij ouders zijn 36 jaar geleden gescheiden. Mijn vader is daarna nog een keer getrouwd en opnieuw gescheiden. Uit het huwelijk met mijn moeder heeft hij 5 kinderen en uit het tweede nog één kind. Wij hebben alle 6 geen contact meer met onze vader. Gisteren kreeg mijn zus een brief van het fonds voor beroepziekten in de bus ivm de terugbetaling van de begrafeniskosten van vader. Blijkt dat vader op 8 oktober overleden is. Bij een bezoek aan het huis dat hij huurde blijkt dat de verhuurster aan niemand iets mocht zeggen en dat zij de begrafenis geregeld heeft en dat een verzekering deze betaald heeft. Volgens haar huurde huurde hij het huis gemeubeld en had hij verder geen enkele bezittingen. Is het normaal dat niemand van de verwanten over zijn overlijden door een officiele instantie op de hoogte gebracht wordt? Kan dit zomaar? Ik ben van plan om naar een notaris te gaan of moet ik mij tot een andere instantie wenden?
Bedankt voor het lezen en voor de reactie's.
Vriendelijke groeten,
Jekke.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 nov 2007 19:58

Geen enkele overheidsdienst heeft een wettelijke verplichting om "nabestaanden" te verwittigen van een overlijden.

Ik ben van plan om naar een notaris te gaan
Waarom?

moet ik mij tot een andere instantie wenden
Aan het Registratiekantoor bevoegd voor zijn laatste fiscale woonplaats kunt U schriftelijk vrijstelling van de aangifteplicht inzake successierechten vragen (als er inderdaad geen bezittingen zijn).

Als er schulden opduiken, kunt U de erfenis verwerpen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor zijn laatste burgerlijke woonplaats.

jekke
Topic Starter

#3 , 25 nov 2007 12:29

Is eigenlijk wel een vreemde gang van zaken. Iemand die een pand verhuurt mag na de dood van zijn huurder die woning zomaar leeghalen...
Hoe zit het eigenlijk met rekeningen van iemand die geen contact meer heeft met zijn familie? Blijven deze gewoon bestaan of worden deze opgeheven? Waar gaat dan het saldo dat op de rekening staat naartoe?

Reclame

wolf2

#4 , 25 nov 2007 19:05

Als dat een huis/studio/appartement is dat gemeubeld verhuurd wordt, is het meubilair per definitie zijn eigendom niet.

Enkel zijn persoonlijke zaken zijn het bezit van zijn nalatenschap (kledij, foto's, boeken, ...). Die zaken mag de verhuurder zich niet toeëigenen.

Maar anderzijds moet hij die ook niet gratis en eeuwig bijhouden!

Ook bankrekeningen blijven eigendom van de nalatenschap. Als niemand de erfenis opeist, moet de bank dat storten in de Depositokas waar het geld geblokkeerd blijft en vervalt dit na 10 jaar (of was het 30?) aan de Schatkist.

jekke
Topic Starter

#5 , 27 nov 2007 11:16

Wel bedankt voor de reacties!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”