successie tussen echtgenoten

the stonedragon
Topic Starter
Berichten: 2

successie tussen echtgenoten

#1 , 04 feb 2016 16:33

ik ben eigenaar van een woning, enkel op mijn naam, die ik aankocht voor mijn huwelijk. daarna ben ik gehuwd en samen hebben we vier kinderen. mijn echtgenoot heeft een kind uit zijn vorige huwelijk.

de woning werd afgebroken en op zelfde plaats werd een nieuwe woning gebouwd (dus tijdens ons huwelijk)

wat gebeurt er met mijn huis als mijn echtgenoot sterft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 feb 2016 16:38

Heb je een huwelijkscontract afgesloten, of ben je getrouwd volgens het wettelijk stelsel?

k.b.
Berichten: 876

#3 , 04 feb 2016 16:45

Als het uw woning is niks ... maar de vraag is natuurlijk of het weldegelijk nog steeds uw woning is en of deze niet via bvb één of andere in jullie huwelijksvermogen is beland ... ( inbreng bij huwelijk , huwelijkscontract , ...)

k.b.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 feb 2016 20:20

Door de regel van natrekking is die woning van u alleen. De grond was en blijft immers van uzelf. Tenzij jullie via (wijziging van) huwelijkscontract iets anders hebben geregeld, vb. inbreng in de gemeenschap. Indien dat nietis gebeurd is er in principe een schuld ontstaan van uzelf to de gemeenschap vermits die de kosten heeft gedragen van de bouw van de nieuwe woning.
In alle geval kan, bij uw overlijden, uw echtgenoot blijven wonen wegens levenslang onaantastbaar vruchtgebruik. Maar uw kinderen erven de blote eigendom.
ik raad u aan contact te nemen met uw notaris. Indien niet gebeurd, alsnog de woning in de gemeenschap brengen. Dat zal veel toekomendezorgen ( te verwachten van zijn kind) vermijden.









In alle geval,
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

the stonedragon
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 04 feb 2016 20:47

ik heb geen huwelijkscontract afgesloten, dus geldt het wettelijk stelsel, maar ik weet niet goed wat dat inhoudt want het huis is herbouwd.

ik heb nooit iets in de gemeenschap gebracht, of iets hieromtrent laten wijzigen.

@wanton:
ik stelde hier dat mijn man overlijdt en niet ik zelf (mijn man is aanzienlijk ouder dan ik)
en ik wil zeker vermijden dat de zoon van mijn echtgenoot aanspraak kan maken op deze woning.
hoe kunnen mijn kinderen de blote eigendom erven als ik nog leef? de woning is van mij alleen

k.b.
Berichten: 876

#6 , 05 feb 2016 09:59

Gezien de grond van u is ... is de woning dit ook ....

Als uw man overlijdt dan erft zijn zoon van hem ... als huwelijkspartner heb jij het vruchtgebruik op de hele nalatenschap ...
deze zoon kan de waarde van dit vruchtgebruik laten omzetten ( doch het vruchtgebruik van de inboedel en het vruchtgebruik van de gezinswoning zijn niet omzetbaar) ... in dit geval behoort de gezinswoning dan wel niet tot de nalatenschap aangezien ze van U is ...

Maar wat zal zijn zoon erven ??? Wat hebben jij en je man verder nog aan spaargelden bvb ...

Probleem is dat deze zoon de door uw man geinvesteerde gelden in de verbouwing / heropbouw van de woning zal aanzien als een schenking van het eigen vermogen van uw man ( of het huwelijksvermogen) naar uw eigen vermogen (aangezien de woning eigen is) ... en dergelijke schenkingen mogen zijn "reservatair erfdeel" niet aantasten ... ( de oorsprong van de gelden is hier van belang)
Dus is er benevens deze woning nog een riante erfenis voor deze zoon dan zal er geen probleem zijn ... zijn jullie bezittingen behoudens deze woning eerder gering / beperkt dan zal deze zoon zeker stappen ondernemen ... te meer omdat hij bij uw overlijden niet tot de erfgenamen behoort.

Als ik het zo op het eerste zicht inschat denk ik dat als uw man morgen sterft dat het volgende "in de sterren staat geschreven" ...
U kan blijven wonen ... maar het zou wel eens kunnen zijn dat al jullie bankrekeningen zeer lang geblokkeerd zouden kunnen blijven ( en dan spreek ik over vele jaren ... ) ... dit omdat de zoon "inbreng" vraag van de gedane schenking ...

k.b.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 05 feb 2016 11:42

Het huis is van u alleen. De nalatenschap van uw echtgenoot moet door 5 kinderen gedeeld worden. Zijn zoon kan/zal zijn deel opvragen van hetgeen zijn vader rechtstreeks of onrechtstreeks heeft bijgedragen aan uw eigendom. Dat zal ooit moeten vereffend worden - tenzij zoon ervan afziet. Daarom herhaal ik mijn idee : breng het huis in de gemeenschap( kosten zijn beperkt). Bij het overlijden van uw echtgenoot erft de zoon 1/10 van het huis in blote eigendom. Al de rest is voor de 4 gezamenlijke kinderen. En u kan zonder problemen blijven wonen, lejvenslang.
Spreek eens met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”