Ik ben bewindvoerder van mijn broer. Naast hem heb ik nog twee broers en twee zussen.
Vader overleed vorige zomer als weduwnaar in een rustoord. Zijn enige bezittingen waren van financiële aard. Om zijn aangifte op te maken en de successie te berekenen ben ik naar een notaris gestapt. Alle gelden stonden intussen op een wachtrekening bij deze laatste. Daarvan werd de successie uiteindelijk betaald, samen met de begrafeniskosten en het honorarium van en voor de notaris.
Met de aangifte-bundel, waarin ook de verdeling onder de erfgenamen (de kinderen) stonden, ben ik naar de vrederechter getrokken. Daarin stonden verder alle details, het akkoord van de fiscus en de hem toekomende som die dus reeds betaald werd.
Onlangs kreeg ik een aangetekend schrijvend van de vrederechter dat ik de erfenis mag aanvaarden.
Nu beweert de notaris dat een akte moet verleden worden bij de vrederechter om de erfenis te verdelen.
Met uitzondering van mijn broer, die meer erft omdat hij minder belasting moet betalen, erven wij allen uit ons gezin, een gelijke som.
Dat mijn broer zijn deel zeker zal ontvangen, kan gecontroleerd worden door de notaris die wel-wetend op een spaarrekening van hem kan storten en waar ik als bewindvoerder, zonder toelating van de vrederechter, niet aan kan. Daarbij kan de vrederechter extra controleren bij de jaarlijkse balans die ik van mijn broer zijn in- en uitgaven moet maken, alsook de stand vermelden van zijn spaarrekeningen.
Is het dan wel verplicht om nog een akte te verlijden bij de vrederechter, die o.a. extra kosten met zich zullen meebrengen ?
Ik herinner mij dat een bewindvoerder het vermogen van zijn 'client' als een goede huisvader moet beheren.
(Deze morgen nog op de radio : "administratieve vereenvoudiging" ...???)