Ondertekening dokumenten

GreetDB
Topic Starter
Berichten: 8

Ondertekening dokumenten

#1 , 26 jan 2016 20:09

Beste,

Mijn grootvader overleed een paar maanden terug. Gezien mijn moeder overleden is, krijgen mijn zussen en ik elk een deel van de erfenis. Welke in dit geval een klein huisje is. Het huisje werd te koop gesteld en vandaag werd er een kompromis bereikt. Volgens de notaris moeten er verschillende dokumenten getekend worden door ons in persoon. Gezien ik niet in Belgie woon en momenteel geen recht heb op verlof is dit voor mij een probleem. Het bedrag dat ik zal krijgen is ook vrij klein gezien er veel erfgenamen zijn. Mijn vraag is, kan dat nu echt passen dat in deze moderne tijd er geen andere oplossingen zijn dan dat ik naar Belgie moet vliegen om een volmacht te tekenen. Welke trouwens ook weer een paar honderd euro zou kosten volgens diezelfde notaris.

Hier de exacte bewoordingen van de notaris "Voor wat betreft de erfgenaam die in het buitenland woont dient er een notariële akte volmacht ter vereffening van de nalatenschap(pen) die dan ook kan ingeroepen worden bij ondertekening van de verkoopakte, te worden ondertekend hier in het kantoor, dus ja best naar België komen. Indien er nog andere erfgenamen zijn die een volmacht vooraf wensen te ondertekenen kan dit ook, dit brengt wel een paar 100 eur kosten met zich mee."

Kan ik niet gewoon tekenen terwijl hij meevolgt op skype of eventueel hier via een advocaat tekenen ofzo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 27 jan 2016 21:05

Een buitenlandse notariële volmacht moet m.i. ook kunnen; die moet dan wel langs de ambassade passeren om bekrachtigd te worden. Maar ik ken geen details.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”