Onterven

Flipper1965
Topic Starter

Onterven

#1 , 19 nov 2007 17:20

Is het mogelijk je te laten onterven van je ouders ?
Mijn vader is stilaan dement aan het worden en zijn huidige vriendin plundert met teostemming van mijn vader zijn rekeningen.
Uit angst dat zij schulden op zijn naam gaat maken willen we dan ook graag afstand doen van zijn erfenis met name de mogelijke schulden of eventuele later kosten voor opnames.
Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 nov 2007 18:00

Afstand van de erfenis doen is geen probleem. Na overlijden van uw vader weigert u gewoon de erfenis en dus ook de schulden die daarbij horen. Ik heb hier wel al gelezen dat kosten voor de begrafenis toch aan de kinderen doorgerekend worden, ook al wordt de erfenis geweigerd.

Het wordt echter moeilijker om u te onttrekken aan de plicht om bv. mee te betalen voor een rusthuis e.d. ... er zijn daar al veel schrijnende verhalen rond geweest. Maar misschien bestaan er toch achterpoortjes ... zo ja, hopelijk krijgt u nog andere reacties.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

gorgio

#3 , 19 nov 2007 18:43

Het is inderdaad geen enkel probleem afstand te doen van een erfenis. Bij het openvallen van de nalatenschap krijgt u drie mogelijkheden:

-de zuivere aanvaarding van de nalatenschap (inclusief schulden).

-aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving (zorgt ervoor dat, als er schulden zijn, deze niet kunnen verhaald worden op je eigen privé-vermogen, enkel op de nalatenschap.)

-verwerpen van de nalatenschap

wanneer u zeker bent dat de nalatenschap schulden bevat lijkt het mij het beste om voor de verwerping te kiezen. wanneer echter de mogelijkheid bestaat dat er voor u nog een positief saldo uit de bus zou komen, is het alijd het veiligste om te kiezen voor de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.

de kosten voor opnames en begrafeniskosten kunnen inderdaad wel een probleem vormen ten nadele van u.

Reclame

Teknimjekne

#4 , 20 nov 2007 21:42

Om te antwoorden op de essentie van de vraag:

Verwerpen is niet mogelijk voor een toekomstige nalatenschap.
Eens de nalatenschap openvalt zijn daar wel de voorvermelde mogelijkheden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”