Hallo allemaal
Op 1 december 2014 is mijn vader komen te overlijden aan gevolg van kanker.
Na enkele maanden kwam het verzekerskantoor mij ten ore dat mijn vader een groepsverzekering had.
Daar ik de erfenis geweigerd heb ging ik ervan uit dat dit ook bij de erfenis hoorde dus hen laten weten dat ik dit zo gedaan had.
Toch is er na een en ander opzoeken,en na bevestiging van juristen van hun kantoor uit,uitgekomen dat ik er wel recht op zou hebben.
De verzekering staat los van de erfenis omdat er als begunstigde "mijn kinderen" werd opgegeven.
MAAR
Nu is het probleem er al maandenlang dat ze van mij vragen naar een attest van erfopvolging of akte van bekendheid
Dit zijn allemaal documenten die tot de erfenis behoren en ik dus niet kan/mag opvragen.
Ik heb hun dit al reeds 10 keer laten weten dat ik in de onmogelijkheid ben om deze attesten op te vragen.
Ik moet dus kunnen bewijzen dat ik:
A. Zijn kind ben
B. Enig kind ben
Daar mijn vader de begunstigde in meervoud heeft opgegeven sleept dit probleem dus nu al erg lang aan.
Dit is de info die verkregen heb van juristen van hun kantoor zelf:
Artikel 185 lid 1 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen voorziet : “De begunstigde heeft door het enkele feit van zijn aanwijzing recht op de verzekeringsprestaties”.
Hij bezit een eigen recht jegens de verzekeraar krachtens een derdenbeding, en zal de uitkering iure proprio (aangeduid kind als begunstigde van een levensverzekering) en niet iure hereditario (erfgenaam in de nalatenschap) verkrijgen. M.a.w kan/mag de begunstigde het kapitaal verkrijgen, onafhankelijk van zijn hoedanigheid van erfgenaam. Hij is niet uit zijn rechten ontzet indien hij de nalatenschap verwerpt.
Anderzijds moet die persoon zijn hoedanigheid van kind bewijzen, en ook dat hij het enige kind is. Daarom heeft men een attest ervan gevraagd (bv. akte van bekendheid door een notaris opgesteld).
Ik weet niet hoelang dit dossier nog zal openblijven en daar ik volledig ten einde raad ben vraag ik graag jullie raad zodat ik eindelijk kan weten of ik mij er vanaf moet zetten of toch iets mag doen om het opgebouwde kapitaal te verkrijgen.
Officieel gezien ben ik enig kind,hij is in het verleden bezig geweest via de rechtbank om de erkenning van een 2de kind te hebben maar dit is officieel gezien nooit tot daadwerkelijke herkenning gekomen.
Afwachtend op jullie advies
Alvast bedankt
Greg