Vraag erfenis opa

Efsane 66
Topic Starter

Vraag erfenis opa

#1 , 10 jan 2016 22:33

Beste leden,

Graag wou ik iets vragen over het volgende.

Mijn opa is een aantal jaren geleden overleden. Hij had geen testament opgesteld. Mijn oma en mijn opa waren gehuwd onder het wettelijk stelsel. Ze hadden de woning 50% 50% aangekocht. Zij hebben drie kinderen.

Nu wilt mijn Oma het huis verkopen? Kan dat zonder de toestemming van mijn papa?

Zij wilt het huis verkopen, en het 50% gedeelte wilt zij schenken aan mijn onkel voordat ze gaat overlijden.
Is dat mogelijk? De plan van mijn onkel is gewoon het huis over te kopen.

Alvast bedankt voor jullie info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2016 18:27

Uw pa is voor 1/6 blote eigenaar van die woning. Hij moet mee tekenen om zijn akkoord te geven voor die verkoop. Hij zal terzlfdertijd het geld ontvangen van die waarde. Grootmoeder krijgt de helft plus de tegenwaarde van het vruchtgebruik. Zij kan dat weggeven, maar om geen problemen te hebben achteraf, best aan ieder kind evenveel.
Als zij dat geld zou weggeven om geen successierechten te betalen : dat gaat niet lukken.
Wanneer een oom dat huis wil kopen , gebeurt dat toch best op de officiele manier. Hij betaalt wel slechts 2,5 % rechten ipv. 10%.

Als
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”