Attest van erfopvolging

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

Attest van erfopvolging

#1 , 07 jan 2016 19:44

Wanneer er een huwelijkscontract bestaat tussen gehuwden,is normaal enkel de notaris bevoegd om een akte van erfopvolging af te leveren.
Mijn moeder is reeds in 1993 overleden en nu ook mijn vader.
Mijn vraag: kan in deze situatie het registratiekantoor een attest van erfopvolging afleveren, nu beiden overleden zijn en zo het huwelijkcontract eigenlijk niet meer van toepassing is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 jan 2016 18:19

Wanneer en weduwnaar/weduwe overlijdt, is er geen huwelijkscontract meer. In zulke situatie kan het Registratiekantoor een attest van erfopvolging afleveren. Tussenkomst van een notaris is niet nodig.
Eigenlijk zou men steeds moeten terecht kunnen bij de Registratie. Die kunnen dat evengoed als een notaris. Maar zij willen een soort monopolie bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 08 jan 2016 20:53

Een registratiekantoor levert géén attesten van erfopvolging bij het overlijden van een weduw/e/naar als die getrouwd geweest is met een huwelijkscontract. Helemaal in het begin van die attesten is dat wel nog een tijdlang gebeurd (2007?), maar nu dus niet meer.

Reclame

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jan 2016 09:17

In september 2009 heb ik er nog een gekregen voor mijn moeder.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 jan 2016 11:14

“Art.1240bis § 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar (zoals de bank) te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris. Het attest of de akte van erfopvolging wordt op verzoek van een belanghebbende afgeleverd met het oog op de in het eerste lid bedoelde vrijgave van tegoeden…§ 3…indien er sprake is van een uiterste wilsbeschikking, een contractuele erfstelling of een huwelijkscontract in hoofde van de overledene is alleen de notaris bevoegd om een akte of een attest van erfopvolging af te leveren…”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn moeder is reeds in 1993 overleden en nu ook mijn vader’

Er is een huwelijkscontract in hoofde van uw vader = de overledene,zodat alleen de notaris bevoegd is om een akte of een attest van erfopvolging af te leveren. Het vooroverlijden van een der contractanten doet het contract niet teniet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 09 jan 2016 13:37

Het is toch merkwaardig dat een huwelijkscontract zou blijven bestaan ook als er geen huwelijk meer is.
Voor zover ik me herinner eindigt een huwelijkscontract bij overlijden van één van de echtgenoten, net zoals bij een scheiding.
Alsof een overledene nog steeds eigenaar zou kunnen zijn.....
Weet iemand welke logica hierachter schuilt?
(ik vermoed de belangen van het notarissen gild?)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 jan 2016 21:42

Bij overlijden van de tweede echtgenoot van een koppel heeft het huwelijkscontact geen uitwerking meer, net zo min als de wederzijdse akte van gift.
Behalve als er een testament is vanwege deze overledene, kan en mag de Registratie een attest van erfopvolging opmaken.
In een huwelijkscontract staan de overeengekomen bepalingen tussen de twee echtgenoten, die , na de uitvoering bij het overlijden van de eerste echtgenoot, geen invloed hebben op derden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#8 , 10 jan 2016 21:39

Inderdaad, geachte Wanton, U schrijft het zelf: "na de uitvoering bij het overlijden van de eerste echtgenoot".
De fiscus wil niet onderzoeken of het gemeenschappelijk vermogen wel degelijk al vereffend en verdeeld is bij het tweede overlijden; laat staan hoe dat verdeeld zou zijn. Daarom hanteert ze de zeer simpele regel: bij de minste afwijking t.o.v. de wettelijke verdeling van gemeenschap en nalatenschap ==> geen attest van erfopvolging.

(verant: een gemeenschappelijk vermogen kan ook nog jaaaren na een echtscheiding blijven bestaan: sinds 20xx kan men scheiden zonder eerst te vereffenen en te verdelen.)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 10 jan 2016 23:53

Maar bij een overlijden kan dat toch niet?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 27 jan 2016 19:26

Ter info:heb de attesten van erfopvolging vlekkeloos ontvangen via het registratiekantoor ☺
Dus het huwelijkscontract houd op te bestaan bij overlijden van beide ouders.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 28 jan 2016 18:21

Bij overlijden van de eerste ouder wordt het huwelijkscontract uitgevoerd. Daarna heeft het geen bestaansnut meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

guntherf
Berichten: 2

#12 , 21 aug 2016 13:16

ik zit in een soortgelijke situatie. mijn moeder is paar jaar geleden overleden. mijn vader begin deze maand. mijn ouders hadden een huwelijkscontract. Ik had gebeld voor attest van erfopvolging en registratiekantoor heeft gevraagd naar bestaan van een testament, maar niet naar huwelijkscontract. ik ga document opsturen om attest van erfopvolging te krijgen. In document dat ik moet invullen staat er wel iets van huwelijkscontract. Ik ga ervan uit dat dit ten einde is gekomen bij overlijden van mn moeder.

maar mijn vraag- welke tekst moet ik opnemen in de huidige aangifte? destijds heb ik geschreven: '7. Dit overlijden heeft geen aanleiding gegeven tot ophouden van vruchtgebruik, noch tot overdracht van fidei commis."

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 21 aug 2016 14:29

Door het overlijden van uw moeder had uw vader het vruchtgebruik bekomen op moeders deel in de woning ( en eventueel ander onroerend goed). Nu gaat dat VG zich voegen bij de blote eigendom : er is dus overdracht van dat vruchtgebruik. Dat moet u vermelden. De overdracht brengt geen kosten mee. Voor roerende goederen als de gelden moet je dat niet vermelden, de Registratie houdt dat niet bij.
Effect van huwelijkscontract stopt ( in 99 % van de gevallen) bij het overlijden van de eerste partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anton65
Berichten: 44

#14 , 22 aug 2016 16:36

De man van een echtgescheiden koppel is overleden. Tijdens hun huwelijk werd een wederzijdse gifte tussen echtgenoten opgemaakt =
het registratiekantoor weigert een attest van erfopvolging af te leveren. Die gifte kan toch ook geen uitwerking meer krijgen ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 22 aug 2016 16:45

Neen die kan geen uitwerking meer krijgen, want die is afgelopen met het eerste overlijden.
De nalatenschap omvat datgene wat er bij overlijden in bezit is van de overledene.
De voor-overleden echtgenoot kan niets meer krijgen of erven....
Als er geen testament is wordt de wettelijke devolutie toegepast.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”