Ouderlijk huis verkopen aan zus

DBS
Topic Starter
Berichten: 1

Ouderlijk huis verkopen aan zus

#1 , 29 dec 2015 13:12

Beste,

Volgende situatie gaat zich binnenkort voltrekken:

Ouders zijn aan het bouwen op een stuk aangekocht bouwgrond. Binnenkort nemen ze daar hun intrek in. (ouders zijn gehuwd, wettelijk stelsel)
Zus heeft een huis dat ze gratis verhuurd (ouders wonen daar nu even in tot hun gebouwd huis af is).
Zus woont in het ouderlijk huis met haar gezin (niet gehuwd).

Ouderlijk huis waar de zus en gezin in wonen zal binnenkort verkocht worden aan de zus, aan een goedkopere prijs dan de schattingsprijs (geschat 550.000 euro, verkoop zal wellicht een kleine 400.000 euro worden). Zus en vriend hebben reeds enkele werken in huis doorgevoerd (slaapkamers gerenoveerd, domotica in gerenoveerde kamers), dit op eigen kosten.

Ik als broer sta los in deze situatie. Hoe dek ik mij het beste in? Kan ik verweren? Hoe zit het met gelijke delen?
Wat als binnen X-aantal jaren ouders komen te overlijden? Dan zal mijn zus goedkoop aangekocht hebben en de helft van haar aangekocht deel in contanten terugerven. (Dus koopt ze eigenlijk nu aan de helft van de prijs... Of ben ik mis?)

Kunnen jullie me eens helpen?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 29 dec 2015 18:17

Onder de prijs verkopen ?
Weet dat zoiets de fiscus niet aanvaardt. Of je moet de werkelijke waarde pro-fisco door de notaris laten vermelden, zodat ze registratierechten kunnen heffen op de werkelijke waarde

Ook al hebben ze zelf al veel in het huis gedaan

lachertje
Berichten: 273

#3 , 30 dec 2015 15:45

fiscus aanvaardt dat wel, er wordt een boete betaald en zaak wordt afgesloten.
in de fam van ons een huis verkocht voor 124000€ huis met 5 slaapkamer in 2004
1164 hectaren grond er aan en in goede staat, met airco, 300 meter van dorp
kadaster van 1100€ per jaar de jongste heeft dit aangekocht, boete betaald en zaak is afgelopen. Wij zijn nu wachtende in deze zaak om te weten te komen hoeveel er te weinig is betaald.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 30 dec 2015 22:02

fiscus aanvaardt dat wel, er wordt een boete betaald en zaak wordt afgesloten.

???? Dus de fiscus aanvaardt het niet, anders was er geen boete!
Trouwens de boete is wat er extra bijkomt. Op de meerschatting moeten ook de reguliere belastingen worden betaald.
De meerschatting duidt aan hoeveel onder de normale prjs is verkocht.
Begrijp niet wat uw argument eigenlijk inhoudt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#5 , 30 dec 2015 22:57

fiscus aanvaardt dat wel, er wordt een boete betaald en zaak wordt afgesloten.
in de fam van ons een huis verkocht voor 124000€ huis met 5 slaapkamer in 2004
1164 hectaren grond er aan en in goede staat, met airco, 300 meter van dorp
kadaster van 1100€ per jaar de jongste heeft dit aangekocht, boete betaald en zaak is afgelopen. Wij zijn nu wachtende in deze zaak om te weten te komen hoeveel er te weinig is betaald.


Ben je niet een klein beetje mis? Een hectare is een eenheid van oppervlakte van 100 m × 100 m = 10 000 m² (wiki)

1164 hectaren grond is dan volgens mij veel meer dan 11 miljoen vierkante meter.

Een huis met 5 slaapkamers past daar niet op.
De oppervlakte van Disneyland Parijs bedraagt 566.000 vierkante meter en die van Europa-Park 850.000 vierkante meter.

Lapje grond is ruim groot genoeg voor de 2 pretparken.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 31 dec 2015 10:10

“Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.). ‘huis dat ze gratis verhuurd’ is geen ‘huur’,doch wel ‘bezetting ter bede’.

‘De rechter stelt soeverein in feite vast dat uit de overeenkomst van de partijen en uit de omstandigheden van de overeenkomst waarin deze werd gesloten, blijkt dat de gemeenschappelijke bedoeling van de partijen is geweest, zonder enige gedachte van wetsontduiking, slechts een recht van bezetting ter bede van het in gebruik gegeven goed tot stand te brengen, ter uitsluiting van elke huurovereenkomst, en beslist wettelijk dat de litigieuze overeenkomst geen huurovereenkomst is.De omstandigheid dat een vergoeding voor de bezetting werd bepaald is niet strijdig met het begrip van bezetting ter bede‘(Cass. 17 maart 1972,R.W.1971-1972,k1777&k1971,17 maart 1972,juridat).

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng”(B.W.)

“Art.913. De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Vóór het overlijden van de erflaters kan u enkel bewijzen verzamelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lachertje
Berichten: 273

#7 , 01 jan 2016 17:59

sorry zal 1176 hoe zegt men dat dan? m3 , ?

mijn excuus hier voor

peperkoek
Berichten: 63

#8 , 02 jan 2016 12:42

Zal m2 zijn ipv m3, m3 is inhoud.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”