Overlijden. Erfgenaam wordt niet gecontacteerd?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Overlijden. Erfgenaam wordt niet gecontacteerd?

#1 , 09 nov 2015 15:37

Hallo,

Even een korte situatieschets:

Mijn moeder overleed x jaren geleden. Hierdoor werd ik rechtstreeks erfgenaam van haar ouders.

Grootouders (en inderdaad ook andere familieleden) langs moederskant verwaarlozen mij vanaf dat punt; geen contact, geen bezoek, niets.

Mijn grootvader langs moederskant komt te overlijden. Grootmoeder overleeft. Ik kom dit te weten door zijn graf op het kerkhof te zien. Ik kreeg nooit enig bericht van wie dan ook van het overlijden van mijn grootvader. Ook niemand contacteerde mij ivm mijn status als erfgenaam (notaris...).

Mijn vraag: is deze situatie mogelijk? Kan het dat ik onterfd werd, of dat door het 1 of ander stelsel alles eerst naar m'n langstlevende grootmoeder ging? Of zit hier wellicht iets niet pluis?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 nov 2015 15:43

Het kan idd dat u nog niets geërfd heeft als de clausule 'langst leeft, al heeft' van toepassing was via huwelijkscontract. Dit kan echter niet meer als grootmoeder overlijdt.
Probleem gaat zijn dat alles al verdeeld kan zijn bij haar overlijden. U kan pas op dat moment in actie komen om uw deel op te eisen. Wat niet zo simpel is.
U kan nu bij het Registratiekantoor van uw arrondissement navraag doen naar de aangifte van nalatenschap van uw grootvader. Wie heeft toen geërfd, wat was er aanwezig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 12 nov 2015 21:23

Bedankt voor je antwoord! Zal wel 'langst leeft, al heeft' zijn, of er kan er een notaris z'n carrière wel vergeten vermoed ik. En merci voor de tip ;-)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”