Vruchtgebruik gezinswoning vader bij nieuw huwelijk

MathiasVanthuyne
Topic Starter

Vruchtgebruik gezinswoning vader bij nieuw huwelijk

#1 , 07 nov 2015 23:28

A erft vruchtgebruik over gezinswoning van overleden echtgenoot B.

A hertrouwt.

Wat gebeurt er nu met het vruchtgebruik over de oude gezinswoning? Is dit een persoonlijk recht van A of kan hij deze inbrengen in het huwelijk?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 nov 2015 09:19

een vruchtgebruik is niet overdraagbaar. Dus persoon A heeft het vruchtgebruik van een gezinswoning. als hij overlijdt dooft dat vruchtgebruik uit. De zaak ligt natuurlijk anders als A voor de helft zelf ook eigenaar was van de gezinswoning. dan kan de nieuwe echtgenoot wel het vruchtgebruik over zijn helft krijgen...

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#3 , 08 nov 2015 12:51

Dank u voor het antwoord!
Casus is eigenlijk volledig de volgende:
A erft vruchtgebruik over deel gezinswoning en heeft natuurlijk nog het andere deel van de gezinswoning in volle eigendom.
A hertrouwt: wat met het vruchtgebruik dat hij heeft over de helft van de gezinswoning? maar die vraag heeft u ondertussen beantwoord... maar wat nu met zijn stuk van de gezinswoning dat hij nog altyd in volle eigendom heeft, kan hij dat stuk inbrengen in de nieuwe huwelijksgemeenschap en zo ja: wie erft wat bij zijn overlijden?

Reclame

eylis

#4 , 08 nov 2015 14:47

Als A niets verandert met een notariele akte; moeten erfgenamen van A na zijn dood wachten tot het vruchtgebruik op zijn deel van de gezinswoning (voor de ieuwe echtgenote) uitgedoofd is (bij haar overlijden. Ze kan echter zelf (als ze dat wenst, niets kan haar verplichten) er voor kiezen dat haar vruuchtgebruik omgerekend wordt in een geldwaarde en zo haar vruchtgebruik afkopen van de erfgenamen. Het is namelijk nogal ingewikkeld om een onroerend goed te beheren met 2 verschillende partijen. Immers van de huurwaarde van de woning zal ze maandelijks toch steeds de helft moeten uitbetalen aan de ergenamen. En dan het onderhoud en reparaties. Geraak daar dan maar eens aan uit wie wat zal moeten doen.

Indien A er voor kiest zijn deel van gezinswoning in te brengen in de huwelijksgemeenschap van goederen is dat halve deel dan ook weer voor de helft van zijn nieuwe echtgenote. Dan wordt het mogelijk nog ingewikkelder (als ik me niet vergis): de erfgenamen bezitten bij zijn overlijden 3/4e van de woning in naakte eigendom. De echtgenote bezit 1/4e in naakte eigendom en beheert 1/4e in vruchtgebruik. (Ik hoop dat ik het juist uitleg...) als zij zou overlijden geeft ze aan haar erfgenamen 1/4e van de woning door. de eenvoudigste manier is - denk ik- dat de echtgenote bij het overlijden van A haar vruchtgebruik laat uitbetalen door de erfgenamen.

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#5 , 08 nov 2015 15:11

Waarschijnlijk gewoon een typfout of verwarring maar beheert de echtgenote dan niet 1/4 in VOLLE eigendom en 1/4 in vruchtgebruik?

eylis

#6 , 08 nov 2015 15:21

ja hoor, precies!

wanton

#7 , 08 nov 2015 19:32

A kan zijn helft in de gemeenschap met zijn nieuwe echtgenote brengen, als en voor zover hij rekening houdt met de reserve van zijn kinderen. Dat kan dus zijn , als hij 3 kinderen heeft, dat hij slechts 1/4 van zijn helft of 1/8 van de ganse woning aan zijn vrouw kan overmaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”