Moeder in rusthuis wie betaalt?

pellonpekko
Topic Starter
Berichten: 5

Moeder in rusthuis wie betaalt?

#1 , 31 okt 2015 16:26

Mijn moeder gaat maandag naar een rusthuis.
Ondertussen ben ik en mijn zus het huis aan het opruimen, ttz de garage en keuken.
Mijn zus heeft ondertussen al het meest waardevolle meegenomen en is nu niet meer bereikbaar.
Ik blijf zitten met een huis dat helemaal overhoop gehaald is. (waarvoor ik eerder al opmerkingen gegeven had)
Omdat mijn zus nu plots niets meer van zich laat horen ben ik bang dat ik voor alle kosten ga opdraaien.
Moeder had al eerder de opdracht gegeven op haar spaarcenten te verdelen dus langs die kant is er niets meer te halen.
Maar zo'n rusthuis kost hopen geld. Ik ben bereid om mijn deel te betalen maar als het alleen van mij zal komen vrees ik dat mijn pensioen ook niet zal voldoen.
Mijn vader is vorig jaar overleden, en de vraag is nu: stel dat moeder het huis wil verkopen om zo haar rusthuis kosten te betalen, maar mijn zus wil niet kan dat ? en zo ja hoe of zo nee hoe?
Wie gaat die kosten dan betalen?
Moet ik hiermee naar de vrederechter?
Maandag, indien open, ga ik langs het CAW en daar mijn licht even opsteken.
Mijn moeder heeft veel verdriet en ik ook.
Zondag is het de laatste dag in het ziekenhuis en mijn zus vraag zelfs niet aan haar om haar naar het rusthuis te brengen, ze zou nog eerder met een taxi moeten, maar dat kan ik niet toelaten. 't is zo al erg genoeg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 31 okt 2015 18:08

Het rusthuis zal in eerste instantie van het pensioen van uw moeder betaald moeten worden. Indien dat niet volstaat zal het OCMW aanvullen maar kan (en zal ze meestal) terugvorderen bij de kinderen op basis van hun fiscale situatie. Met andere woorden : elk kind zal bijdragen naargelang de draagkracht van het specifieke gezin. Wat de woning betreft : deze kan verhuurd worden en de huuropbrengsten komen uw moeder ten goede gezien zij hoogstwaarschijnlijk de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik heeft Die huuropbrengsten vullen haar pensioen aan. desgevallend kan de woning ook verkocht worden. De opbrengst zal dan verdeeld worden onder moeder en de twee kinderen naargelang elks erfdeel én de vruchtgebruikfactor van de moeder. Kleine opmerking : als moeder haar spaarcenten al verdeeld heeft onder de kinderen wat ertoe leidt dat het OCMW (dus de gemeenschap) opdraait voor de kosten, is dat weinig fraai. Hier zou het niet meer dan correct zijn dat diegenen die spaarcenten ontvingen, dat ook besteden aan het rusthuis. Weet dat het OCMW ook een bankonderzoek kan laten uitvoeren en mogelijk te weten komt dat er spaarcenten verdeeld zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 31 okt 2015 19:36

Bij vrijwillige verarming weigert het OCMW de opleg van onkosten van het rusthuis te betalen. Dat moeten de kinderen-begunstigden doen. Indien er, zoals hier , nog een woning is, kan de huuropbrengst meetellen. Veel OCMW 's nemen eventueel een hypotheek op die woning om zo zeker te zijn data hun kosten terug vergoed worden. Ik denk dat in dit geval de kinderen (nog) niet zullen aangesproken worden : een hypotheek is gemakkelijker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”