Kan bank erfgenamen weigeren bankuittreksels te geven?

Norah
Topic Starter
Berichten: 2

Kan bank erfgenamen weigeren bankuittreksels te geven?

#1 , 03 okt 2015 13:18

Wij waren van mening dat 1 of meerdere erfgenamen recht hadden de bankuittreksels op te vragen bij de bank van overleden ouder en zijn echtgenote ( stiefmoeder). Uiteraard enkel ivm de gemeenschappelijke rekening of rekening vader.
In de eerste plaats voor een aangifte van nalatenschap correct te doen.
en ten tweede om te zien of er niet aan het reservatair deel geraakt is van de kinderen ( wij dus: stiefkinderen van vaders echtgenote en langstlevende die alles erft. )

We klopte aan bij de bank met de nodige documenten: erfrechtverklaring met alle namen vd erfgenamen uiteraard en de akte van overlijden.
Helaas doet de bank nu moeilijk en krijgen wij de uittreksels van nu tot 3 jaar ( nog ) niet. Er werd zelfs een juriste bijgehaald op bank.
Na een uur werden we terug opgebeld met de mededeling dat we volmacht nodig hebben van ALLE erfgenamen ook volmacht vd stiefmoeder.

Is dit wettelijk dat de bank zoiets kan eisen? Is er een oplossing voor ?

Opvragen via notaris ligt moeilijk en is voor ons geen optie om goede redenen.

Kan iemand aub hier snel antwoord opgeven of dit zo maar kan dat bank moeilijk doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 okt 2015 15:11

Bij mijn weten moeten alle belanghebbenden hun akkoord geven.
Bij een overlijden dient er best een andere rekening geopend te worden als nalatenschap.
Ook moet iedereen van de erfgenamen tekenen bij de bank.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 okt 2015 18:24

Dat is niet normaal. Waarom is die volmacht nodig? Op die manier kan de stiefmoeder alles tegenhouden. Normaal kan zelfs één van de erfgenamen die uittreksels krijgen. Allez, zo is het toch bij ons gegaan. Ik heb die uittreksels gevraagd én gekregen, zonder tussenkomst van een andere erfgenaam.
U moet in alle geval een brief krijgen van de bank (desnoods elk apart) waarin zij meedelen aan de Registratie welke de tegoeden waren van de overledene op de dag van overlijden.
U zegt daar : langstlevende die alles erft. Is er dan een huwelijkscontract? Want als die langstlevende niet jullie moeder is, moeten jullie bezwaar indienen. En is het misschien toch beter een (andere) notaris aan te spreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 okt 2015 21:03

Als de langstlevende inderdaad alles erft dan begrijp ik dat de bank geen rekeninguittreksels geeft aan andere personen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 04 okt 2015 13:17

Erfrechtverklaring zegt blijkbaar iets anders!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 04 okt 2015 19:01

TS schrijft "langstlevende die alles erft".
Ze zijn dus zelf geen erfgenaam.
Volgens mij klopt de vraagstelling niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

victoriatje
Berichten: 4

#7 , 04 okt 2015 21:27

Dank alvast voor de reacties:

Wij zijn wel degelijk erfgenaam.

Mijn naam staat dan ook op de erfrechtverklaring vermeld, het document dat nodig is om de uittreksels op te vragen.
Heb het aan mijn eigen bank gevraagd en die zeggen dat 1 erfgenaam met identiteitskaart, akte van overlijden en erfrechtverklaring waar mijn naam op staat - voldoende is om de uittreksels op te vragen...

Kan het dan zijn dat het van bank tot bank afhangt ?


Even ter inlichting: "Norah" en "Victoria" zijn de gebruikersnamen van mijn man en ik.
Wisten het eerst niet van elkaar dat we op dit forum een vraag gesteld hadden.
Sorry voor de eventuele verwarring.

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 04 okt 2015 22:05

Wanneer je echt de uittreksels (bankhistorieken) wil hebben, dan moet je die aanvragen in de hoofdzetel van de bank. Het plaatselijk bankkantoor zal je die niet geven. Om uittreksels aan te vragen heb je wel een akte van bekendheid nodig.

Bij een overlijden wordt het saldo van de rekeningen (zicht- en spaarrekeningen en de effectenrekening) afgedrukt op een blad en wordt overhandigd aan de erfgenamen. Met dit overzicht kan je de aangifte van SSR invullen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 05 okt 2015 19:39

Primo : je hebt geen rekeninguittreksels nodig om een aangifte van nalatenschap te doen. De bank bezorgt je een attest met tegoeden op dag van overlijden. dat volstaat. Op basis van dat attest enerzijds, en de staat van onroerende goederen anderzijds, kan u perfect opmaken wat de reservataire delen zijn.
Als u aanwijzingen heeft dat de stiefmoeder gelden verduisterd zou hebben kan u zich best wenden tot een notaris die één en ander kan onderzoeken. Ik zou het als langstlevende ook niet echt waarderen dat mijn kinderen/stiefkinderen inzage vragen over alle uitgaven van de afgelopen drie jaar... In se hebben die daar geen zaken mee. Bij leven en welzijn doen die mensen nog altijd wat ze willen met dat geld. De notaris kan als onafhankelijke derde nakijken of er twijfelachtige verrichtingen gebeurden. Als dat niet het geval blijkt te zijn, hoeven de kinderen ook niet te weten hoe dikwijls die mensen op restaurant of op reis gingen, en hoe duur de kledij van betrokkenen was...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

k.b.
Berichten: 876

#10 , 06 okt 2015 10:09

Primo : je hebt geen rekeninguittreksels nodig om een aangifte van nalatenschap te doen. De bank bezorgt je een attest met tegoeden op dag van overlijden. dat volstaat. Op basis van dat attest enerzijds, en de staat van onroerende goederen anderzijds, kan u perfect opmaken wat de reservataire delen zijn.
Als u aanwijzingen heeft dat de stiefmoeder gelden verduisterd zou hebben kan u zich best wenden tot een notaris die één en ander kan onderzoeken. Ik zou het als langstlevende ook niet echt waarderen dat mijn kinderen/stiefkinderen inzage vragen over alle uitgaven van de afgelopen drie jaar... In se hebben die daar geen zaken mee. Bij leven en welzijn doen die mensen nog altijd wat ze willen met dat geld. De notaris kan als onafhankelijke derde nakijken of er twijfelachtige verrichtingen gebeurden. Als dat niet het geval blijkt te zijn, hoeven de kinderen ook niet te weten hoe dikwijls die mensen op restaurant of op reis gingen, en hoe duur de kledij van betrokkenen was...

De notaris zal zich haasten ... TS wenst zijn aangifte nalatenschap zelf te doen ... TS heeft reeds een attest van erfopvolging ...
Wat denk je dat een notaris doet in dit geval ?

- In een kosteloos gesprek zal hij u uitleggen dat de notaris die de nalatenschap behandeld een "officiele" functie heeft en compleet onafhankelijk is ...
Alles zal in orde komen zonder zijn tussenkomst ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”