stilzwijgende aanvaarding vermijden

Siska
Topic Starter
Berichten: 2

stilzwijgende aanvaarding vermijden

#1 , 24 okt 2007 19:56

Mijn schoonvader is zopas overleden. Mijn man is enig kind en ook enige erfgenaam (zijn ouders zijn al 20 jaar gescheiden). Wij zelf hebben geen kinderen. We weten dat er schulden zijn, maar mijn man weet nog niet of hij de erfenis zal aanvaarden of weigeren. Er is geen onroerend goed (huurde een appartement) en de inboedel stelt ook niet veel voor. De schuld die er is, is een lening die nog grotendeels dient terugbetaald te worden. We weten wel dat er een overlijdensverzekering aan gekoppeld is (die lening voor 100% dekt), maar ik heb mijn twijfels of die wel aanvaard zal worden (schoonvader heeft nl. een document getekend waarin hij verklaart geen invalide te zijn én de laatste 3 jaar niet onder doktersbehandeling heeft gestaan - hij was invalide (had toch een invaliditeitskaart om te parkeren) en werd vorig jaar nog meerdere malen geopereerd aan hart en vaten, volgens mij dus voldoende voor een nietigverklaring van de verzekering). Maar we zijn niet zeker en mijn man zou graag aan de financiële instelling willen vragen om na te gaan of de verzekering erin zal tussen komen of niet. Hiervoor dienen we echter een dossier te openen bij deze instelling, maar we willen natuurlijk de stilzwijgende aanvaarding vermijden. Wanneer we een onderzoek door de financiële instelling en bijhorende verzekeraar zouden starten, betekent dit dan dat we de erfenis aanvaarden, ongeacht wat het onderzoek ons zal brengen ? Of staat dit los van het aanvaarden/weigeren van de erfenis ?
En wat met de sleutel van het appartement ? Dienen we deze zo snel mogelijk aan de huisbaas af te geven (nog niet wetende dat we aanvaarden of weigeren) of kunnen we hier nog mee wachten ? We hadden al bij de politie geïnformeerd (op aanraden van een notaris) om daar de sleutel te overhandigen mits ontvangstbewijs, maar zij willen daar niet in tussen komen. Ik wil vermijden dat de huisbaas bij ons komt aankloppen omdat wij in het bezit zijn van de sleutel. Rechtstreeks aan de huisbaas afgeven, betrouw ik niet zo, of hij moet een zelfgemaakt ontvangstbewijs tekenen. De huur hebben we nog niet opgezegd, verzekeringen ed ook nog niet, we zijn overal afgebleven. Enkel de begrafenis hebben we geregeld, aangezien dit onze onderhoudsplicht is.
Deze betalen we met onze eigen gelden.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AGeerts
Berichten: 8

#2 , 25 okt 2007 12:05

Hallo,

u kan mischien aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (art 793 e.v. BW)

In verband met de huurovereenkomst : een overlijden maakt geen einde aan de huurovereenkomst, als erfgenaam moet men de huurovereenkomst verder naleven. (maw rekening houden met de bestaande huurovereenkomst en met de opzegregels van huur)

hopelijk ben je hier iets mee.

groetjes
(voor professionele info altijd best een advocaat raadplegen)

Siska
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 okt 2007 22:51

Hadden we eerst ook in gedachten, maar zijn daar van afgestapt. Inboedel is de moeite niet. Als die verzekering die lening niet dekt, dan zal de inboedel nooit voldoende zijn om alles terug te betalen. Akkoord we dienen dan zelf niets uit eigen zak bij te leggen, maar zitten wel maanden met de rompslomp (administratie, appartement leeg halen en alles stockeren, ...). Zien daar eigenlijk tegenop. Was ons ook al afgeraden, aangezien er niet veel inboedel is.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”