huis schenken aan dochter, wie erft moest ze ooit overlijden

Andy S
Topic Starter

huis schenken aan dochter, wie erft moest ze ooit overlijden

#1 , 18 nov 2014 15:42

Hallo,

Ik heb een dochter uit een vorige relatie en heb een huis.
Volgend jaar trouw ik met mijn nieuwe vriendin en ik wil mijn dochter beschermen. Aangezien het vruchtgebruik niet kan beperkt worden (ook niet met toestemming van huidige partner (hoe DOM kan het zijn grrrr!!!)) denk ik er mss aan om mijn huis te schenken aan mijn dochter (4 jaar oud).

Moest mijn dochter nu voor mij sterven, wie erft er dan het huis? Komt dat terug naar mij of wordt dat verdeeld tussen beide ouders (zijnde mijn ex en ikzelf)?

Dank voor de info.

Andy S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2014 18:53

Beide ouders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rica

#3 , 18 nov 2014 20:03

Ik ga er van uit dat u alleen eigenaar bent van de woning? M.i. kan u in dat geval bij de schenking de voorwaarde bedingen dat i.g.v. vooroverlijden van uw dochter, de woning naar u, schenker, terugkeert. Meer bepaald geldt m.i.: "De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen (art 951 BW)".

Reclame

Andy S
Topic Starter

#4 , 18 nov 2014 21:10

Ik ga er van uit dat u alleen eigenaar bent van de woning? M.i. kan u in dat geval bij de schenking de voorwaarde bedingen dat i.g.v. vooroverlijden van uw dochter, de woning naar u, schenker, terugkeert. Meer bepaald geldt m.i.: "De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen (art 951 BW)".
Ik ben idd alleen eigenaar
Djeezes waarom maken ze alles zo ingewikkeld, in elk geval al goed dat het dan terug naar mij zou gaan.
Er is zoveel om rekening mee te houden...

En dat allemaal omdat men simpelweg het vruchtgebruik niet kan weigeren als je trouwt...

Dit zou toch moeten kunnen, officieel via een schuldbekentenis of laten noteren via rechtbank of zo...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”