Verdeling erfenis met huwelijkscontract

Marva
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Mechelen

Verdeling erfenis met huwelijkscontract

#1 , 28 aug 2007 16:45

Graag had ik het volgende geweten:
Mijn ouders waren getrouwd met scheiding van goederen, opgesteld in een huwelijkscontract.
Mijn moeder is een aantal jaren geleden overleden en nu heb ik wat vragen omtrent de erfenis.
In het huwelijkscontract tussen beide ouders stond dat mijn moeder 2 appartementsblokken bezat, haar persoonlijk eigendom.
Deze zijn naar mij en mijn zus gegaan, wij zijn de eigenaars. Maar mijn vader zegt dat hij hierop levenslang vruchtgebruik heeft.
Mijn voornaamste vraag is of het logisch/correct is dat mijn vader levenslang vruchtgebruik mag hebben van deze twee appartementsblokken.
Mijn vader is daarna hertrouwd en verder heeft hij ook nog een andere dochter uit een vorige relatie.
De woning van mijn vader, die na de dood van mijn moeder werd aangekocht, wordt afbetaald door de inkomsten van de appartementen.
Moest mijn vader komen te overlijden dan kan zijn huidige vrouw waarschijnlijk blijven wonen in het huis
totdat zij beslist te verhuizen/sterft?
En ook zijn dochter uit een vorige relatie heeft waarschijnlijk recht op een deel van de erfenis (lees: deel van het huis).
Aangezien ik en mijn man zinnens zijn zelf een huis te kopen willen we weten of wij aanspraak kunnen maken
op de erfenis (vb een appartementsblok verkopen).
We wensen dit discreet aan te pakken. We willen eerst zeker zijn van onze rechten alvorens er met de familie over
te praten, want geldzaken zijn zoals geweten delicaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 aug 2007 21:15

Bij overlijden van de ene ouder erf de andere het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap en de kinderen erven de blote eigendom.
Dat is altijd zo (als er geen testament is).
Het doet er niet toe of die huizen eigen goederen waren van de eerstoverledene of gemeenschappelijk bezit waren van beiden (in dat laatste geval slaat het VG maar op de helft van die huizen).
Het doet er evenmin welk huwelijksstelsel die ouders hadden
(voor zover er geen bijzondere bepalingen in dat HK staan over de verdeling van de gemeenschap).

"Maar mijn vader zegt dat hij hierop levenslang vruchtgebruik heeft.
Inderdaad dus."

"Mijn voornaamste vraag is of het logisch/correct is dat mijn vader levenslang VG mag hebben van deze twee appartementsblokken. "
Het is in elk geval dat de wet het voorzien heeft. Of de wet logisch is, weet ik ook niet.

"Mijn vader is daarna hertrouwd en verder heeft hij ook nog een andere dochter uit een vorige relatie.
De woning van mijn vader, die na de dood van mijn moeder werd aangekocht, wordt afbetaald door de inkomsten van de appartementen."
Uw vader geniet het VG: ofwel bewoont hij die appartementen allemaal zelf; ofwel verhuurt hij ze; ofwel laat hij ze leegstaan: allemaal zijn persoonlijke keuze!
Als hij ze verhuurt, doet hij met dat geld wat hij wil. Opdrinken, een ander huis bouwen of kopen, ...

"Moest mijn vader komen te overlijden dan kan zijn huidige vrouw waarschijnlijk blijven wonen in het huis totdat zij beslist te verhuizen/sterft?
En ook zijn dochter uit een vorige relatie heeft waarschijnlijk recht op een deel van de erfenis (lees: deel van het huis). "
Bij zijn overlijden dooft het VG dat hij had op de app. uit en worden de blote eigenaars volle eigenaar.
Van zijn nalatenschap gaat het VG naar zijn vrouw en de blote eigendom naar al zijn kinderen.
Die vrouw mag dus levenslang in dat huis blijven wonen.
(U bent wel beschermd indien hij nu getrouwd is met gemeenschap van goederen en hij teveel zou willen geven uit die gemeenschap aan de 2de vrouw).

Aangezien ik en mijn man zinnens zijn zelf een huis te kopen willen we weten of wij aanspraak kunnen maken op de erfenis (vb een appartementsblok verkopen).
U kan vragen dat de goederen verkocht worden; zijn VG zal berekend worden volgens zijn leeftijd en gezondheid. U zal hem dus moeten uitkopen.

Marva
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Mechelen

#3 , 28 aug 2007 22:47

dino,
heel hard bedankt! Dit helpt ons enorm vooruit en we weten nu perfect waar we staan.
Vriendelijke groeten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”