ex wilt geldschenkingen terugvorderen

jefke76
Topic Starter

ex wilt geldschenkingen terugvorderen

#1 , 04 okt 2014 09:24

hallo, wie kan me helpen. Mijn ex wilt geldschenkingen die we hebben gekregen van haar ouders terugvorderen. Deze schenkingen werden nooit op papier gezet. 1 schenking was het schrijven van ons vorig huis dat 5 jaar geleden verkocht is. Bij verkoop van ons huidig huis wilt ze dit terugvorderen. Kan ze dit zomaar doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 okt 2014 15:57

huis is verkocht. Mogelijke geschonken gelden zijn dus teruggekomen en de boekhouding is afgehandeld. Ze maar proberen te b bewijzen dat ze deze geschonken gelden bij de vorige verkoop NIET terugekregen heeft. Ze kan daar geen harde bewijzen voor aandragen (denk ik) al zeker dat de voor het geschonken geld geen schenkingsbewijs is opgemaakt. Bovendien is geld een roerend goed. Als het op een rekening komt, "versmelt" het zich met het andere aanwezige geld en de in/uitgaves die er mee gebeuren. Dus neen, ze zal met harde bewijzen moeten komen.

jefke76
Topic Starter

#3 , 04 okt 2014 16:46

Oke bedankt voor de reactie. Zover ik weet heeft ze geen bewijzen dit is ook nooit op papier gezet. Zelfs aangekochte dingen die ze zelf niet wou daar eist ze nu de waarde van ( ze wou de huisdieren niet hebben de honden das het enige wat ik heb meegenomen)

Reclame

jefke76
Topic Starter

#4 , 07 okt 2014 18:13

Over die geldschenking zijn jullie daar zeker van? Nu wilt ze via een advocaat deze terugeisen. Ze zegt dat ze dat in het huis heeft gestoken en dat deze schenking alleen aan haar werd geschonken, er staat ook niets op papier of ze moet kunnen toveren.

wanton

#5 , 07 okt 2014 18:24

Geldbedragen waarvan niet kan worden bewezen tot het vermogen van welke partner ze behoren, worden geacht gemeenschappelijk te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke76
Topic Starter

#6 , 07 okt 2014 18:48

Hallo Wanton bedankt voor je antwoord. Dit geld was voor ons schrijven van ons eerste huis. Haar ouders hadden ons dat gegeven met de bedoeling om hun terug te betalen, na 2 of 3 maand terug te betalen hebben ze gezegd dat we het niet meer moesten terugbetalen dat de rest van de kinderen ook hun deel hebben gekregen. Ze hebben gezegd dat dit een schenking was.Hiervan is nooit iets op papier gezet nog door mij of de notaris of haar ouders.

jefke76
Topic Starter

#7 , 11 okt 2014 17:54

Zo mijn ex heeft een bankoverschrijving gevonden waarop het bedrag gestort staat er staat geen mededeling op. Ook heeft ze een papiertje waarop het bedrag staat vermeld dat dit een voorschot is voor de woning en meer niet. Er staat nergens dat dit om een schenking gaat, ook mijn naam staat nergens op.

Ilenae

#8 , 11 okt 2014 22:32

Een schenking via bankoverschrijving gebeurt altijd zonder mededeling. Dat is een van de vormvereisten. Om goed te zijn, zou er verder een aangetekende brief van haar ouders moeten zijn die de schenking vastlegt, eventueel mits bepaalde voorwaarden, en zij moet dan per aangetekende brief de schenking aanvaarden. Deze brieven zijn dan bewijs. Als de gelden op haar rekening zijn overgeschreven, aangevuld met een briefje dat dit geld als voorschot voor de woning bestemd is, lijkt mij dit afdoende bewijs van schenking.

Vermits schenking aan een kind de bedoeling was, is uw naam dan ook nergens op vermeld. Als zij die gelden van die rekening daadwerkelijk gebruikt voor de woning, heeft zij het geld meteen een bestemming gegeven en een herinvestering gedaan. Deze gelden behoren haar persoonlijk vermogen en zijn dus opeisbaar, tenzij zij deze gelden in de gemeenschap heeft gebracht zonder dat deze traceerbaar waren, ofwel als zij uitdrukkelijk deze gelden in de gemeenschap heeft gebracht.

Als de andere kinderen ook hun deel gekregen hebben, bewijst dit weer de schenking. Schenkingen zijn voorschotten op erfenis en zijn altijd persoonlijk. Als de gelden bvb belegd werden, blijft de hoofdsom ook altijd persoonlijk vermogen, waar de intresten - in het wettelijk stelsel - dan weer tot het gemeenschappelijk vermogen behoren. De overschrijving op de bankrekening vermeldt ook de oorsprong van de geldsom (rekening ouders). Het zou beter geweest zijn dat zij dit geld hadden gestort op een rekening op haar naam. Dat zij de gelden na verkoop van dat huis nog niet heeft teruggevorderd, lijkt mij geen beletsel inzake terugvordering van de oorspronkelijke hoofdsom.
Best even nagaan bij een advocaat.

jefke76
Topic Starter

#9 , 11 okt 2014 22:44

Dus met andere woorden zij kan dit terugeisen

Ilenae

#10 , 12 okt 2014 07:43

Dus met andere woorden zij kan dit terugeisen
Volgens mij wel, als de schenking traceerbaar is. In allle geval blijft het redelijk om ervan uit te gaan dat schenkingen vanwege ouders in de meeste gevallen niet bedoeld zijn om deze te delen met een partner, het zijn immers voorschotten op de erfenis van eigen ouders. Het vermogen die ouders hebben opgebouwd, willen zij meestal enkel doorgeven aan eigen kinderen of kleinkinderen. Misschien is het dankzij dit voorschot (dat later gespecifieerd werd als door de ouders geschonken), dat u toen uw woning heeft kunnen kopen? Ook zou het beter geweest zijn indien dit voor haar persoonlijk voorschot in de notarisakte (aankoop) werd opgenomen.

Toch wel nagaan met een jurist omwille van het feit dat de gelden na verkoop niet expliciet terug geherinvesteerd werden in de nieuwe woning bvb, of in een ander goed, waardoor ik mij de vraag stel of deze na de verkoop niet "in de gemeenschap" gebracht werden. Hier is jullie situatie voor mij niet eenduidig.

Is er een jurist op het forum?

jefke76
Topic Starter

#11 , 12 okt 2014 08:01

Bedankt voor de reactie. Het enige wat traceerbaar is dat het geld op de rekening is gestort en een week later gebruikt als voorschot van het huis. Er staat niets in de akte geschreven dat dit geschonken is door haar ouders, ook hebben ze dit niet op papier gezet. Dit gaat ook over 13 jaar geleden. We hebben dat huis verkocht en opnieuw een lening aangegaan voor een nieuw huis, dat bedrag hebben we volledig geleend ook het schrijven. Het geld dat we over hadden is gewoon op de gemeenschappelijke rekening gegaan. Daar hebben we nieuwe dingen van gekocht( salon, tv, diepvries......).

a162378

#12 , 12 okt 2014 10:58

Hebben jullie het huis in gelijke delen gekocht?
Stel nu dat jij 10000 in het huis bracht en zij 90000 in het huis bracht via die (zogenaamde) schenking.
En het huis werd geschreven als zijnde 50/50 (dit is een veronderstelling, klopt dit?):

Dan kan je er toch vanuit gaan dat uw partner het geld als gemeenschappelijk beschouwd?
Want indien niet; zou u toch maar 10 % eigenaar zijn van het huis?
Of klopt dit niet?
Is er een schuldpapier opgemaakt?

eylis

#13 , 12 okt 2014 11:12

ik blijf er van overtuigd dat - door het feit dat dat huis toen verkocht is geweest en daarna het geld op de rekening is gekomen, waarna er gemeenschappelijk het huishouden mee gevoerd is, dit geld versmolten is in de gemeenschap. Uw vrouw had bij de verkoop dat bedrag uit moeten halen en vastzetten op een aparte rekening. Dan was dat geld nog traceerbaar. Je kan net zo goed als argument aandragen dat je vrouw na de verkoop dat geld in de gemeenschap gebracht heeft (en dat heeft ze ook; want het kwam op de gemeenschappelijke rekening) zodat het aangewend is om het nieuwe huis te financieren en bemeubelen. Ze heeft zelf te kennen gegeven dat het geld gemeenschappelijk was geworden.

jefke76
Topic Starter

#14 , 12 okt 2014 12:12

Ja het huis is in gelijke delen gekocht, enkel het schrijven was was die zogezegde schenking. Dit is nooit vastgelegd bij notaris. Het huis is geschreven 50/50. Er is geen schuldpapier opgemaakt.
Bij het aankoop van het nieuwe huis is daar nooit iets van vernoemd deze is nu ondertussen ook verkocht en daar wilt ze de schenking terug hebben. De akte zou voor december zijn. Ze eist nu dat het geld van de verkoop wordt bevroren tot ze haar geld terug heeft.

basejumper

#15 , 12 okt 2014 14:47

Schenkingen die ouders doen aan hun kinderen behoren per definitie tot het eigen vermogen van de begunstigde. Je kan inderdaad discussies starten of dit door vermenging geen gemeenschappelijk vermogen geworden is. Maar puur principieel en op grond van correctheid zou ik het logisch vinden dat bij een echtscheiding elke partij terugneemt wat van hem/haar is. tenzij je de overtuiging bent toegedaan dat die ouders ook jou wilden verrijken. dat blijkt alleszins niet uit de overschrijving. Uiteraard heeft mevrouw verzuimd dit geld af te zonderen. Anderzijds kan je ook stellen dat zij zo sympathiek was om kosten voor de gemeenschappelijke woning met eigen middelen te betalen. mijnheer heeft daar al die jaren het genot van gehad. Nu ook nog eesn de facto een deel van de schenking opeisen (want dat gebeurt als je de terugname betwist) lijkt me niet fair...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”